Norsjö och Linbana

I början av augusti när vi fortfarande hade semester kvar så tog vi en tur till Norsjö. Det skulle bli kul tycket jag att få tälta på samma plats som jag varit på då när jag cyklade från Kiruna till Huddik förrförra sommaren.
Jag trivdes ju så väldigt brapå den campingen då.

Men nu var det inte ett dugg trevligt. Det var Polska bärplockare utspridda över hela campingen. Inte en enda svensk förutom jag och André. Till och med hon som stod i receptionen var polska och kunde inte prata svenska.

I köket var allt hur snuskigt som helst!!! Så var det inte sist. Det var knappt vi kunde laga mat i köket för det var så fruktansvärt äckligt.

Ja, ja vi tältade där en natt och vi lär aldrig mer tälta där kan jag säga.

Lite morgontrötta jag och Tiffany. Måste ha några koppar kaffe innan jag orkar göra något.

André sitter i tältet och läser en stund innan vi ska sova.

Ja nu har linbanan startat från Mensträsk som ligger i närheten av Norsjö.
Världens längsta linbana. Nu när det bara körs turister i den är den drygt 13 km lång.
När den var i bruk på riktigt i början på andra världskriget var den 96 km lång och fraktade Malm.

Vi fick sitta ensamma i en kabin. Lunch hade vi beställt så den åt vi under resan.

Det var filmvisning innan där de visade och berättade om det långa och krävande bygget av banan.
Bristen på drivmedel under kriget gjorde att idén föddes och sedan genomfördes.
1941 började bygget och April 1943 invigdes linbanan.

Det fanns lustiga små figurer lite här och var när vi åkte. Just här i slutet av turen låg den här mannen och latade sig med ett par backar öl nedanför sig. Den ena verkar vara rätt tom.

Ja då närmar vi oss slutstation som är Örträsk. Därifrån fick vi skjuts tillbaks.

Här ser man tunnorna som malmen fraktades i. Mellan Boliden och Kristineberg gick hela banan från början.
1986 lades linbanan ner. Då hade det moderna samhället kommit ikapp så då behövdes inte linbanan längre.

Men då bildades en intresseförening som började göra iordning linbanan som en turistattraktion. Mycket bra initiativ.
I Mensträsk där de hade filmvisningen innan turen... där har de även öppnat en restaurang och krog som heter "Krogen i skogen"
Jättemysigt ställe. Det var synd att vi inte tältade i Mensträsk istället för i Norsjö. Jag menar vi tältade ju över natten bara för att vi skulle med linbanan så då hade vi lika gärna kunnat tälta där och kunnat besöka den trevliga "Krogen i skogen"

Kanske blir en annan gång.

Thaimassage

Nu har jag kommit hem från Stockholm där jag gick kurs i Thaimassage steg 1. Det var väldigt intenssiva dagar. Så nu måste jag komma igång och massare så mycket jag kan. Det är ju inte så att bara för man gått en kurs så kan man allt. Nej då.... måste praktisera mycket mycket så att rätta känslan och flödet finns där.
Nu blir det mest att tänka på de olika positionerna och tekniken. Mer anavancerat än man tror till en början.
Sedan när jag inte behöver tänka så mycket utan bara följa alla rörelserna ihop med mottagaren då blir det som en härlig yoga-meditation-dans.

Thaimassagen är helt skild från klassisk massage. Kan nog kännas rätt intimt i vissa positioner.

Den här övningen då man stretchar ut bröstmusklerna är väldigt skön... men görs den inte rätt är den inte behaglig.

Det gäller att vara följsam i varandras rörelser.

Thaimassage utomhus när det är lagom varmt och skönt är det absolut skönate sättet.

Ja nu är jag i full gång med att inreda ett rum för min massage.
Det ska även finnas utrymme för meditation, yoga och Reiki för att kunna erbjuda mina kunder av de kunskaper jag har.

Meningen är att jag ska gå fler kurser så jag har kunskaper om så mycket som möjligt inom friskvård.
Nästa kurs blir i Mindfulness som är i Luleå i Oktober.... Håll tummarna att jag kommer med där!

Puss o Kram till alla mina älsklingar!

Evelina... snart kommer jag till dig!

Måste visa en fin bild på Evelina som Fanny tog på henne i Spanien.

Förutom att Evelina som alltid är söt så tycker jag det är så härliga färger. Och motivet i bakgrunden där hon sitter är också tilltalande.
Ser genomtänkt ut.

Tydligen så har inte Evelina och Micke hunnit förlova sig än eftersom Evelina inte har ringen på sig på bilden.

Sitter just nu på jobbet och har stökat undan det mesta morgonsysslor. Passar på att skriva lite innan någon patient vill mig något.

Idag blir det inget sovande på dagen... Har fullt upp innan jag ska med bussen i eftermiddag.

Jag och Tiffany ska åka nattåget ner till Uppsala och Stockholm. Har packat det mesta men har en del att ordna med under dagen innan bussen till Jörn går.

Jag ska gå en spännande kurs på Kungsholmen... Thaimassage. Jag ser verkligen fram emot det.
Jag har ju tidigare i mitt liv gått en friskvårdsutbildning och där ingick en del kortare grundkurser i allt möjligt, bl a klassisk massage, gympa- och vattengympaledare, utförande av olika tester m m.

Har även gått en del meditationskurser och steg 1 i Reiki.

Så nu känns det som jag vill ta upp den här friskvårdsbiten igen. Egentligen skulle jag hellre jobba med friskvård än sjukvård. Och den här Thaimassagekursen är en bra början tänkte jag.

Sedan får vi se vad som händer. Vet att de flesta människor vill unna sig massage då och då. Och så ligger det här med Thaimassage i tiden. Jag ser redan framför mig allt jag vill göra och utveckla inom massage, yoga, meditation och Reiki.
Jobbar ju bara knappt 65 procent på natten så jag har en massa tid till förfogande att kunna utöva diverse intressen.

Ska naturligtvis passa på att hälsa på familjen när jag är därnere. Både mamma, f d svärmor och så Evelina och Wilmer. Blir lite stressigt men ändå kul.
Tror jag får en massa energi och nytändning efter massagekursen! Känns fantastiskt att få möjligheten till kursen... och så himla spännande att tänka på fortsättningen...

Nu... kom min kollega och det är dags för mig att gå hem!

Fiskelycka

Blev inte så mycket fiske denna sommar. Jag fiskade mycket mer förra vårvintern och sommaren men då var jag ofta med Sebastian och det var så himla roligt. Skulle vara roligt om Sebastian kunde ta sig lite tid och fiska med mig och Hampus ibland. Men han har inte kommit hem från Holland än.

André är inte så speciellt intresserad av varken fiske eller jakt. Synd nog.
Men jag lyckades få med mig honom någon dag då och då.

Här var vi i Vaukaströmmarna och provade fiskelyckan. Och André blev verkligen glad när han fick den här präktiga Aborren på kroken!
Den tog vi med hem och lagade iordning på kvällen. Var mycket gott.

Vi fick varsin liten Öring också men de släppte vi tillbaks för de var för små.

Förlovning

Evelina och Micke har förlovat sig!

GRATTIS!

De åkte ner till Fanny och hälsade på i Sevilla för några veckor sedan. Systrarna stortrivdes med varandra vilket jag är oändligt glad för. Att de tycker så mycket om varandra är värdefullt.

Micke och Raúl trivs också tillsammans. Båda killarna är ju väldigt lättsamma och trevliga att umgås med. Glad mina tjejer har så fina killar.

Evelina och Micke passade på att förlova sig därnere i värmen. Jättekul tycker jag.

Ser så skönt ut! Men de nyförlovade ser aningen trötta ut. Värmen var ibland lite väl påtaglig.

Såhär ser lilla spanjorskan Fanny ut nuför tiden.

Flickorna ser ut att ha det bra tillsammans. Härligt!

Evelina och Micke!!! Jättestort grattis igen!

Vi ses om två veckor för då kommer jag och hälsar på er!

Badstenen

Det har inte varit många soliga och sköna dagar här uppe i sommar. Men jag var ute i stugan min sista semestervecka och då var det flera varma och sköna dagar.
Jag har ett ställe nere vid vattnet där jag kan va för mig själv och ingen kan se mig... om det inte kommer någon båt förstås.
En mycket bra "badsten" har jag som är slät och fin där jag kan bada och sola och ha det skönt.
Och stå och tvätta mig och kunna slänga mig ut i vattnet och skölja av kroppen och knoppen. Passar så bra att jag kan lägga ifrån mig badhandduk, tvål m m.

Ser väl skönt ut? Tycker jag i alla fall.

Kaffet smakade mycket gott denna dag.

Solen speglade sig så fint i vattnet. Och det var säkert 18-20 grader varmt i vattnet. Jätteskönt me ett dopp var det.

Fossingarna svalkar sig... och potatistårna...

Vattnet är alltid klart och fint. Hornavanvatten är otroligt gott att dricka.

På andra sidan vattnet ligger åsarna. Där finns det fina badställen med sköna sandstränder. Och man kan va alldeles för sig själv. Åkte båt dit med grannarna ett par gånger och badade.

Här över sjön åkte vi skidor i vintras. Känns som jag skulle vilja ha sommar ett litet tag till faktiskt.
Men jag börjar ändå längta efter få åka skidor nu.

Långt därborta syns Akkilis. Skulle gått uppför där den här sommaren också men det blev inte av. Kanske det hinns med innan snön kommer... men bara om det är någon fin och skön höstdag.

...fortsättning på cykelturen...

...Ja så fortsatte vi utför den flera mil långa backen. Vi fick bromsa ordentligt hela vägen ner. Smal väg och starkt trafikerad. Gällde hålla sig så nära kanten som möjligt. Kan någon svara på varför vägarna är så smala och usla i Norge? Europavägar som inte är bredare än lilla vägen ut till min stuga!!!
Rätt var det var så delade vägen på sig och en skylt dök upp med "Arjeplog" till höger på! Oj... det blev nästan tvärnit för att hinna svänga av!
Och då kom den värsta värsta uppförsbacken på hela cykelturen... 10 procents lutning i 2,5 kilometer. Och naturligtvis försvann nästan alla moln och solen stekte hetare än nånsin de där 2,5 kilometrarna. Fick klä av oss allt utom linne och cykelbyxor och så leda cyklarna hela den smala slingriga uppförsbacken. Tiffany fick hoppa ur korgen och gå bredvid cykeln. Vi pustade och flåsade alla tre. Stannade två gånger och stjälpte i oss vatten.

Längst där nere i dalen går vägen där vi kom ifrån!

Vatten strilar ner på bergsväggen mittemot där vi står. Fast det är en fruktansvärt djup klyfta däremellan!

Därefter var det en tämligen lättcyklad väg ner i Junkerdal. Grönt och frodigt och härligt. Sedan gick det såklart välidgt mycket uppför igen när vi närmade oss gränsen. Fick vi gå med cyklarna bitvis men nu var temperaturen lagom skön framåt kvällen så det kändes helt okej.

Såg sådana här svampar vid vägkanten på ett par ställen. Jag tyckte det såg ut som Murklor. Kan det va det? Tog kort på en för jag tänkte mamma kanske vet? Murklor kan ju växa på lite konstiga ställen ibland. Stenmurkla?

Och så blev jag så glad när det växte tuvor med alldeles knallgula blommor. Så härligt med färg!

När vi kommit över gränsen så började vi titta oss omkring efter någonstans att tälta. Men det var så gott som omöjligt att hitta något bra?!
Och nu började molnen hopa sig igen och det blev hot om regn. Fy sjutton!
Kom slutligen fram till en gammal nedlagd rastplats vid Merkenes. Hann knappt slå upp tältet så började det regna! Tröttsamt med regn.
Vi cyklade ca 10 mil den här dagen och det var verkligen en upplevelserik dag med mycket intryck.

DAG 7:
Hade sett fram emot att eventuellt få sitta ute nere vid forsen och äta frukost. Men nejdå det regnade förstås. Fick äta frukost inne i tältet. Fick packa ihop grejerna i regnet och ha ihop tältet i regnet. Igen!

Tiffany sov mest hos André på nätterna. Jag bökar omkring så mycket i min sovsäck så det var väl lugnare hos honom.

När vi cyklat ca 3 mil till Ballastviken så gick vi in till bekanta till André och fick äta god brunch och vila oss en stund. Vilka härliga människor! Damen i hushållet bakade bullar för fulla muggar när vi kom och när vi berättade om vår cykeltur så slog hon ut med händerna i luften och sa: jamen då är ni ju hungriga vet ja... så då blev det filmjölk och flingor, smörgåsar, ost, grönsaker och stekta ägg... och sist bullar och tårta! Och efter det skrovmålet var vi så mätta att vi knappt kunde komma upp på cyklarna.
När vi så småningom kom iväg på cyklarna så hade regnet försvunnit och vi hade sol resten av dagen. Och en så lättcyklad väg! Och så bred och hel den var! Och knappt nån trafik. Skönt vara i Sverige igen.
Ett vägarbete var det där dock, så vi fick gå några kilometer med cyklarna. Men det var ju soligt så vad gjorde det???
Gjorde en till litenrastning hos ytterligare ett par bekanta till André som bor i Östansjö. Mycket trevligt.
Tänk så skönt att kunna ta det lugnt tack vare att solen var så vänlig att värma så skönt och sprida glädje de sista milen hem.

Var hemma i Arjeplog 20.45, blev en 12-mils färd denna sista dag.
Tänk så glad Tiffany blev när hon hoppade ur korgen och såg att vi var hemma!

Allt som allt cyklade vi drygt 50 mil. Visst var vi duktiga?