Norsjö och Linbana

I början av augusti när vi fortfarande hade semester kvar så tog vi en tur till Norsjö. Det skulle bli kul tycket jag att få tälta på samma plats som jag varit på då när jag cyklade från Kiruna till Huddik förrförra sommaren.
Jag trivdes ju så väldigt brapå den campingen då.

Men nu var det inte ett dugg trevligt. Det var Polska bärplockare utspridda över hela campingen. Inte en enda svensk förutom jag och André. Till och med hon som stod i receptionen var polska och kunde inte prata svenska.

I köket var allt hur snuskigt som helst!!! Så var det inte sist. Det var knappt vi kunde laga mat i köket för det var så fruktansvärt äckligt.

Ja, ja vi tältade där en natt och vi lär aldrig mer tälta där kan jag säga.


Lite morgontrötta jag och Tiffany. Måste ha några koppar kaffe innan jag orkar göra något.

André sitter i tältet och läser en stund innan vi ska sova.


Ja nu har linbanan startat från Mensträsk som ligger i närheten av Norsjö.
Världens längsta linbana. Nu när det bara körs turister i den är den drygt 13 km lång.
När den var i bruk på riktigt i början på andra världskriget var den 96 km lång och fraktade Malm.

Vi fick sitta ensamma i en kabin. Lunch hade vi beställt så den åt vi under resan.

Det var filmvisning innan där de visade och berättade om det långa och krävande bygget av banan.
Bristen på drivmedel under kriget gjorde att idén föddes och sedan genomfördes.
1941 började bygget och April 1943 invigdes linbanan.


Det fanns lustiga små figurer lite här och var när vi åkte. Just här i slutet av turen låg den här mannen och latade sig med ett par backar öl nedanför sig. Den ena verkar vara rätt tom.


Ja då närmar vi oss slutstation som är Örträsk. Därifrån fick vi skjuts tillbaks.


Här ser man tunnorna som malmen fraktades i. Mellan Boliden och Kristineberg gick hela banan från början.
1986 lades linbanan ner. Då hade det moderna samhället kommit ikapp så då behövdes inte linbanan längre.

Men då bildades en intresseförening som började göra iordning linbanan som en turistattraktion. Mycket bra initiativ.
I Mensträsk där de hade filmvisningen innan turen... där har de även öppnat en restaurang och krog som heter "Krogen i skogen"
Jättemysigt ställe. Det var synd att vi inte tältade i Mensträsk istället för i Norsjö. Jag menar vi tältade ju över natten bara för att vi skulle med linbanan så då hade vi lika gärna kunnat tälta där och kunnat besöka den trevliga "Krogen i skogen"

Kanske blir en annan gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0