Yttrandefrihets- och tryckfrihetslagen samt Jantelagen

Nu är jag förbannad! Nu har man väckt den björn som sover!

Ett par månader har jag väntat... tänkt... och nu... med andras ej önskvärda hjälp... ska jag avsluta denna blogg.

Vi har någonting i Sverige som vi är väldigt tacksamma och stolta över:
DEMOKRATI, YTTRANDEFRIHET, TRYCKFRIHET... i lagen.

Och den gäller alla svenska medborgare, alltså jag inberäknat.
Men det finns några få människor som utnämner sig till ortens ledare/domare och tror de kan upprätthålla egna lagar som ska följas.
Att man ska smälta in i massan annars har man inget där att göra.

HÄR ÄR ETT UTDRAG UR LAGEN:
  • Enligt både yttrandefrihetslagen och tryckfrihetslagen har alla medborgare i Sverige rätt att offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst  i tidningar, radio, tv.
  • Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte,en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av grundlagen.
  • Varje svensk medborgare är tillförsäkrad rätt att till författare och andra upphovsmän samt till utgivare, redaktioner, nyhetsbyråer och företag för framtställning av tekniska upptagningar lämna uppgifter i vilket ämne som helst för offentliggörande.
  • Den som skall döma över missbruk av yttrandefriheten eller på annat sätt vaka över att denna grundlag efterlevs bör betänka att yttrandefriheten är en grundval för ett fritt samhällsskick.

Yttrandefrihetsbrott :
  • anses sådan olaga våldsskildring varigenom någon genom rörliga bilder närgånget eller utdraget skildrar grovt våld mot människor eller djur med uppsåt att framställningen sprids om inte gärningen med hänsyn till omständighterna är försvarlig.
  • Högförräderi, spioneri, grovt spioneri, grov obehörig befattning med hemlig uppgift, landsförräderi, landssvek, eller försök, förberedelse eller stämling till sådant brott, hets mot folkgrupp, brott mot medborgerlig frihet, olaga hot, hot mot tjänsteman eller övergrepp i rättssak i tekniska upptagningar.

Det här var alltså bara ett utdrag. Det finns mer skrivet i lagen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jag har alltid varit en osäker person, dåligt självförtroende som varit mig i fatet i hela mitt liv.

Har jobbat på det men svårt när jag redan som barn fick höra hur dålig jag var och människor är duktiga på att hellre ge negativ kritik än tvärtom. Mamma är i stort sett den enda som talar om att jag är bra och duktig. Barnen också nu när de är vuxna men barnens tonårstid bröt ner mig och jag hade behövt hjälp men fick ingen när jag bad om det.

När livet som vuxen känns hopplös och jag ofta på mornarna tänker: varför fick jag inte dö i sömnen?... så har jag ibland skrivit hur jag känt mig:

VARFÖR?

VARFÖR ÄR JAG ANNORLUNDA?

VARFÖR FÅR JAG INTE VARA MIG SJÄLV?

VARFÖR ÄR JAG INTE ÄLSKAD?

VARFÖR ÄR JAG ENSAM?

VARFÖR DUGER JAG INTE?

VARFÖR ÄR JAG RATAD?

VARFÖR BLIR JAG ALLTID UTNYTTJAD?

VARFÖR HÖR INTE GUD MIG?

VARFÖR ÄR JAG AVSKYDD?

VARFÖR MÅSTE JAG VARA FELFRI?

VARFÖR BLIR JAG ALLTID NEDTRYCKT?

VARFÖR MÅSTE JAG DÖ OLYCKLIG? (juli 2005)

 

"Jag går på jorden. Hur då? Jag är ju död. Jag dog 2004. Jag har fortfarande en levande kropp. Men det är allt.

Försöker göra normala saker. Jobbar, städar, diskar, lagar mat, vattnar blommor. Ler och hälsar artigt på folk. Säger alltid att jag mår bra om någon frågar, för man vill inte höra annat. Passar tvättstugetiden. Städar alltid den efter mig fast den före mig aldrig gör det.

Men jag klagar inte. Varför klaga? Jag har begått så många misstag och gjort så mycket fel, så jag har helt enkelt inte rätt att klaga på andra.

När jag levde förstod jag inte det här. Jag skulle vilja ha livet tillbaka. Men är man död så är man.

Jag uppför mig som om jag lever. Jag försöker anspassa mig för att andra ska vara nöjda med mig. Men jag är ständigt jagad, ständigt påpassad av dem som "alltid är duktiga". Storebror/syster ser och hör allt.

Att få tillstånd att gå på jorden kostar en hel del. Ändock, fast jag egentligen är död så försöker vissa människor få mig ännu mer död. Det är bara min kropp som springer omkring här bland alla andra. Konstigt eller hur?"

DET BLÅSTE STORMAR, DET BLEV ISKALLT, BLODET FRÖS I ÅDRORNA, JAG BLEV FÖRVRIDEN AV SJÄLSLIG OBARMHÄRTIG VÄRK.

ALLT BLEV VÄRRE OCH VÄRRE. JAG FAMLADE I MÖRKRET... FÖLL EN BIT, FÖLL ÄNNU MER.

SÅG NÅGON DET?..... KANSKE....

MEN VEM BRYR SIG? JAG FÅR SKYLLA MIG SJÄLV. VILLE JAG DÖ?

JAHA... MEN GÖR DET DÅ DET ÄR FRITT VAL....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta leder till nästa steg... JANTELAGEN...

 

  • Du ska inte tro att du är något.
  • Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  • Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  • Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  • Du skall inte tro att du vet mera än vi.
  • Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  • Du skall inte tro att du duger till något.
  • Du skall inte skratta åt oss.
  • Du skall inte tro att några bryr sig om dig.
  • Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Jag försöker vara sådär hurtig och säger att Jantelagen... den är inget för mig... men varje gång någon säger eller gör något elakt så kommer ändå den där känslan direkt:

ja jag är ju inte så bra som andra. andra vet bättre. andra duger bra men inte jag. och varför trodde jag att någon brydde sig om mig. jag ska verkligen inte tro jag är något.

 

Men så rycker jag upp mig och så blir jag förbannad! Och nu känner jag mig stark.... ett tag i alla fall.

Med åren har jag blivit alltmer ensamvarg för just allt det här jag skrivit om. Sveken framför allt.

ENSAM ÄR STARK!!!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NU SKA JAG ÖPPNA ETT PAR NYA BLOGGAR SÅ DENNA BLOGG ÄR FÄRDIGSKRIVEN FRÅNOCHMED IDAG.

En ny familjeblogg där vissa invalda får läsa. Familjen och andra närstående. Fråga varandra om den nya adressen. Mamma, Evelina, Fanny, min moster kommer få nya bloggnamnet av mig. Den som vill kan sms:a eller maila mig om adressen också.

Och så ska jag öppna en blogg där det är mer diskussionsforum. Där ska jag verkligen uttrycka alla mina åsikter om det mesta:

  • Politik
  • Demokrati
  • Kristendom och andlighet
  • Barn
  • Medmänniskor
  • Samhället i smått och stort
  • Vården (i alla former)
  • Chefer
  • Invandring
  • Migrationsverket
  • Besservissers
  • Plågoandar

Och ingen ska få mig tyst. Jag ventilerar precis det jag vill och gillar man det inte... så har jag ändå rätt att skriva om det.

 

TACK FÖR DEN HÄR TIDEN. VET ATT MÅNGA UPPSKATTAT MIN BLOGG OCH MÅNGA AV ER FÖLJER MIG I MIN NÄSTA FAMILJEBLOGG. VÄLKOMNA!

Den börjar med att beskriva min lycka som mormor till den sötaste lilla varelse på denna jord!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0