Skinnsömnadskurs

Både jag och André har gått på skinnsömnadskurs. Fast jag hann tyvärr inte gå alla gånger för jag hade så förbannat mycket att plugga där ett tag innan jag gav upp ambulansutbildningen.

Här kommer några fina skinnsaker som Ingegerd sytt... hon som jag jobbar med och som vunnit pris här uppe för sitt hantverk.


Här är både gammalt och nytt. Hon är fantastisk. Ingegerd till och med handgarvar sitt eget skinn som de tar tillvara på då de har slaktat några av sina renar. För när samerna slaktar renarna tar de tillvara på så gott som allting. Men jag räknar inte upp alla dessa delar nu.


Här ser man även att det är insytt lite vitt skinn i den naturfärgade. Och så tennsömnad som är verkligen svårt att göra, jag är fortfarande inte klar med mitt tennarbete som jag började med för ett par år sedan! Och den lilla vaggan är en miniatyr av hur de vanliga såg ut en gång i tiden då samerna bodde i kåtor och hade sina barn i när de var utomhus. Fantastiskt tycker jag.


Här syns den i närbild. När det inte blåste ute eller snöade så kunde man alltså dra upp tygstycket som nu är neddraget och hopsnört längst ner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0