Finbesök

Förra helgen var Fanny och Henrik och hälsade på mig/oss. Det var riktigt trevliga och roliga dagar tillsammans.


Fanny hade fått ett pimpelspö i julklapp så vi andra rotade fram alla våra pimpelspön och åkte till Rapatjärn och försökte oss på lite fiskelycka.


Ja vi försökte ha tålamod allihop och satt där med våra spön. Alla använde maggots utom Fanny som tyckte det var äckligt att trä på dem på kroken, så hon använde något som heter powerbites.

Det som är A och O med fiske är TÅLAMOD! Och det är svårt när det gäller pimpling. Så vi gav upp efter ett par timmar... ingen fisk. Tror Sebastian hade en firre som var och smakade lite på maggotsen men han fastnade inte på kroken den rackarn.


Vi som varit iväg och fiskat en del både vinter som sommar vet ju att det inte är någon idé att helt kallt räkna med att få fisk att grilla och äta. Så det blev korvgrillning istället.


Inte vet jag vad Sebastian tittar på men något är det han har span på i alla fall.


Här spelar han lite "apa"  för att få någon lite rolig bild.

Vi hade en solig och härlig dag så det var skönt ändå.

Jag tog inte kort på alla men vi var där hela gänget: Fanny, Henrik, Sebastian, Hampus, André och jag. Och så hundarna som undrade vad det var för roligt med att sitta still på isen och dra i en pinne upp och ner i ett hål!?
Ja, vi skulle behövt suttit där minst ett par timmar till för att få nån napp.

Ännu bättre hade det varit om vi hyrt skotrar och begett oss iväg till Sebastians bra Röding-ställe. Men isen är minst sagt opålitlig den här vintern så det vore att utsätta sig för onödiga risker att ge sig iväg ut på storHornavan. Det har hänt fler drunkiningsolyckor den här vinern än på länge för isen är så svår att läsa av just i år.


Dagen efter åkte vi till Jäkkvik och åkte skidor och snowboard. Det var jättekul tyckte vi allihop. Tog bara detta kort den dagen. Hade videokameran med mig så jag filmade alla i gänget som kom susande i backarna.


Direkt efter backarna stängde åkte vi fyra mil längre bort mot Norge till den fantastiska restaurangen i Vouggatjålme där vi var i somras och åt mat.


Vilken otroligt god buffé! Den godaste buffé jag någonsin ätit! Mycket vilt och vegetariskt, så jag kunde riktigt frossa i alla go´saker! Eller... som vanligt vill jag äta mer än jag orkar. Skulle vara bra om man kunde få ta med sig lite hem... det är väl rättvist eftersom jag aldrig orkar äta så mycket som de flesta andra? Alla var vi nöjda med buffén.


Miljön är så rofylld och annorlunda inrett. Inredningen är sparsam och väldigt genomtänkt. De som äger restaurangen är ett par där han är kock och hon är arkitekt så det märks att de har slagit sina kloka huvuden ihop.
Överst på den här hyll"grejen" är ett svartmålat horn som gjorts till en ljusstake.


Se så stämningsfullt med ljusen i "skåpet". Svårt att hitta ord för vad de är för inredningsgrejer.


Så här ser det ut på andra sidan. Små bord och stolar med mjuka fällar i.
I bakgrunden ser man att fönstren går ända ner till golvet så det är en härlig utsikt över sjön.

Efter den goda efterrättsbuffén åkte vi hem till Arjeplog igen. 10 mil. Som sagt... avstånden här uppe är inte som man är van vid. Men restaurangerna inne i Arjeplog ligger ljusår ifrån den standarden och smakupplevelsen man får i Vouggatjålme.


Jaha, dagen efter det var det soligt och härligt så då tog vi fram alla längdåkningsskidor vi hade och så åkte vi på en tur i långspåret, nästan en mil tror jag det blev.
Nanok fick vara med och dra oss en åt gången. Man blir lätt bortskämd med att hon drar eftersom hon gör det största jobbet. Så när jag åker utan henne är det bra mycket jobbigare!


Du är så söt i mina kläder lilla Fannygumman. Både du och Henrik var tappra skidåkare både i Jäkkviksbackarna och i långspåret.

Ja, jag filmade såklart med videokameran även på denna tur.


Å så skönt det var att vi hann med att komma till Hampus jobb på Silverhattens hotell... för där har de nämligen en mycket skön spa-avdelning!


Mmmm så mysigt det är även där man kommer in i rummet där man hämtar badhanddukar.


Träd med små lysdioder. Effektfullt.


Nej Fanny är inte så rädd som hon ser ut att vara. I det där s k förrummet på spa-avdelningen har de två massagefåtöljer. Så Fanny ligger och känner efter hur stolen knådar och roterar under henne på olika ställen. Jag provade den inte men både Fanny och Henrik tyckte de var sköna.


Här har vi ångbastun. Vi var in där en liten sväng, och även i den vanliga bastun.


Det vi alla tyckte var det allra allra skönaste det var bubbelpoolen som var utomhus. Där låg vi länge och njöt i det varma sköna vattnet. Det var lite Norrsken på himlen också då. Inte så starkt men ändå kul få se det där ute i poolen.


Det var skönt att sitta i varsin relaxstol och bara slappa också. Sedan kom det in så mycket utländska högljudda testförare så då gick vi därifrån. Men vi hade hela spa-avdelningen för oss själva länge nog ändå så vi var väldigt nöjda allihop.


Hampus och jag satte oss i den trivsamma baren en stund medan vi väntade på att Fanny och Henrik blev färdiga.

Dagen efter det så åkte våra kära gäster hem. Det jag inte tog kort på var när vi var på och fikade på Nelly´s. Och så drog jag med mig Fanny och Henrik till kyrkan en sväng också bara för jag tycker den är så fin.
Det var synd att vi inte hann gå på Silvermuséet och se den fantastiska filmen eller om det är bildspel som handlar om Arjeplog. Mycket sevärd. Fanny har sett den förut men jag ville så gärna visa Henrik den men det får bli en annan gång.

På torsdag kommer Wilmer upp så nu ser jag fram emot det. Då blir det skid- och snowboardåkning igen antingen på Galtis eller i Jäkkvik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0