Bröllop... förberedelserna

Min lilla Evelina och Micke som varit tillsammans i nästan 7 år och som ska få barn i mars... gifte sig nu den 7 januari.
Jag är glad att de valde att gifta sig i min favoritkyrka i Härkeberga som ligger ett par mil utanför Enköping.


Kyrkan är byggd på 1300-talet och ligger väldigt naturskönt. Små slingriga vägar ut på landet.


På 1480-talet utsmyckades kyrkan med kalkmålningar av Albertus Pictor.
Kyrkan är så väldigt mysig och det känns så härligt välkomnande att stiga in där.


Här är Kaplansgården som ligger intill. Där (och 5 ställen till) var jag och mitt folkdanslag och dansade midsommaraftonen 2008 innan jag flyttade hit uup. Åååå vad jag längtar efter att få dansa igen! Men jag kommer ner till Enköping mitten av mars till mitten av april, och då tänkte jag komma och dansa med folkdanslaget igen! Superkul!

Men nu börjar vi vid förberedelserna dagen innan bröllopet.
Så här såg det ut då!


Evelina höll i många trådar samtidigt...


Micke kan konsten att se lugn och cool ut fast han är döstressad... Jag är glad att han finns i Evelinas liv. En riktig svärmorsdröm.


Lilla katten Majvor hon tar det alltid lugnt. Utom när hon vill ha mat för då jamar hon och pockar på uppmärksamhet minsann. Hon är lite rund om magen men hon är världsasöt och go ändå!


Bröllopsmiddagen hölls bygdegården som ligger bara en liten bit från kyrkan så alla kunde promenera dit. Här har vi en av Evelinas allra bästa väninnor sedan många år tillbaks, Ann-Kristin. Hon langar över en back läsk till Micke.


Och här kommer Fanny med en låda vin. Dagen efter på självaste bröllopet var ho tärna.


Här har vi Henrik som är Mickes mycket goda vän sedan många år tillbaks. Han var toastmaster under kvällen. Fast jag tycker han ser ut som Jonny Depp! Henrik är även god vän till mina barn. Han är en sån där riktig klippa som ställer upp i vått och torrt. Alltid trevlig. Även han en svärmorsdröm helt enkelt. (Blir det kyrkan för dig och Fanny nästa gång eller?) Fniss...
Henrik förklarade på ett mycket diplomatiskt och ödmjukt sätt varför han helst inte vill vara med på bild. Jamen då tar jag bort bilderna om du vill sa jag... och han log sådär fint som han alltid gör och sa "ja tack det vore snällt".
Det var Fanny som valde att jag skulle ha Jonny Depp med istället för han har alltid varit en stor favorit för Fanny bland alla skådisar.


Hungriga blev vi också. Evelina hugger in på en hamburgare.


Ann-Kristin och Fanny funderar över upplägget och dukningen.


Många stolar staplades och flyttades undan.


Fler stolar måste bäras iväg. Snygg tröja du har Micke!


Hmmm... och sen då?


Grejer ska packas in i kylen. Evelina ordnade med det.


"Väverskan" Ann-Kristin tog sig en liten paus. På övervåningen hittade vi två rum med vävstolar. Ett par andra rum användes nog mest till att förvara gamla saker. Jag hittade ett litet slagbord som jag gärna hade tagit med mig ut till stugan. Exakt ett sådant gammalt slagbord har jag försökt hitta på blocket och tradera... utan resultat. Och så stod det ett sånt just där! Kunde jag inte få tagit det då?


Ännu en god vän till Evelina som ställde upp med förberedelserna. Hon strök vita dukar för brinnande livet! Jag avlöste av henne efter ett tag för det var ju ett riktigt slavgöra. Efter ytterligare ett antal dukar blev även jag avlöst av mammas man. Skönt. Det var nog det tristaste av alla göromål den kvällen.


Fanny är nöjd med arbetet. Allt under kontroll.


Blivande gammelmormor tillika min mor kom bärandes på grejer i full fart. Alltid redo att hjälpa till.


Här ser vi Evelinas lilla runda mage med Lillprinsen i.


Fanny är glad för snart är allt klart. (och kanske lite kär?)


Ja då så.... Henrik och Micke har klätt på sig inför hemfärden.


Så här blev dukningen. Det är honnörsbordet som går utefter väggen och så tre "flyglar" utifrån det.


Ser stilrent och fint ut. Med små medel kan man fixa till rätt bra middag och fest.
Mamma plockade massor av blåbärsris ute i skogen några dagar innan och så köpte hon tulpaner... och vips så blev det eleganta buketter. Mycket fint och väldigt fiffigt. Servetterna som Evelina vek så snyggt var i vitt och grönt. Gröna ljus stod på borden också. Evelina tycker nämligen mycket om grönt.


Närbild på en av buketterna. Extra fint blev det med att knyta vita band runt vasen.

Ja, så sänkte sig lugnet äntligen över bygdegården, pyntad både inuti och utanpå.

Utanför hade vi hängt upp en ljusslinga runt dörren som lös i mörkret när alla gästerna kom för att äta och festa. En eldkorg ställdes utanför huset och vedelden sprakade och flammade så mysigt. Två lagom stora granar ställdes upp på varsin sida om dörren, skulle blivit sprayade med snöspray men hittade inget så det fick bli vanlig vitfärg på burk istället. Blev inte lika bra men vad gör man? Och så fanns det två flaggor att sätta upp vid ingången så det är klart de sattes upp på självaste stora dagen!

Mycket trötta la vi våra huvuden på kudden sent omsider och sov sött och längtade efter att få dela Evelinas och Mickes stora dag!

Fortsättning följer...







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0