Snart ingen stuga

Tänkte möblera om lite i stugan så att det skulle bli mer praktiskt och mer ytor eftersom det är så trångt där.
Så jag och André åkte till Haparanda i lördags till Ikea och handlade möbler och annat som vi båda behövde.
När jag så kom ut till stugan igår och pratade med mina hyresvärdar så sa de att de nog vill ha tillbaks stugan till eget förfogande.
Kom som en chock och jag blev jätteledsen. Ingen av dem har ju sagt ett ord om det tidigare.
Så nu har jag en massa saker i onödan. Var ska jag göra av alla mina saker nu då? Både de som jag har i stugan och i deras uthus plus det jag köpte på Ikea?
Får väl antingen skaffa egen lägenhet eller sälja allt på blocket.
Lägenhet känns onödigt för jag bor ju hemma hos André när jag jobbar och det funkar hur bra som helst.
Men när jag är långledig har det varit så underbart skönt att få komma ut på landet alldeles för mig själv. Den kombinationen har varit så perfekt.
Och stugor är inte så lätt att få tag på här runt Arjeplog.
Nog för det finns jättemånga både hus och stugor som står tomma men folket här uppe vill ha det så. Om de ärvt en släkt- eller familjegård så använder de inte husen/stugorna. Nej. De bor i sina egna hus och så får de ärvda husen bara stå tomma till ingen användning. Hyrs inte ut eller säljs. Vet inte om det är nån slags snålhet eller vad det är?
Så om ni är uppe i Norrland och ser en massa tomma hus och stugor så tro inte att de står tomma för att det inte går att sälja eller hyra ut dem! Nej då. De ska bara stå där som minnen efter den släktingen som bodde där innan och som dött. Så står de där tills de förfaller helt enkelt.


Ja det här blir kanske de sista bilderna på stugan.

Det känns fruktansvärt! Vilket hugg i hjärtat!


Det var deras förslag från början att jag kunde få hyra stugan för de tyckte det var så trevligt med mig därute. Ungarna är också alltid så glada när jag kommer. Minstingen Davíd älskar att få sitta inne i min soffa och titta på barnfilmer, "Toy story 3" är favoriten.


Mycket snö på taket! Behöver nog skotta ner snön snart så det inte blir för tungt.


Den tjocka massiva snön som hänger ner från taket syns inte lika mycket på bild som i verkligheten.


Alla mina älskade vänner fåglarna får nog ingen mat i det här fågelbordet när jag inte är kvar.


Mycket snö även på fåglarnas tak! Kära Gud vad jag kommer sakna mina fåglar!

Mitt liv kommer bli väldigt tomt utan det andningshålet jag haft därute. Det var bara i stugan jag riktigt kunde vara mig själv. Tiden stod still och jag gjorde bara det jag hade lust till, närsomhelst på dygnet utan att behöva ta hänsyn till någon annan.

Ja, egentligen borde jag vara van och inte bli förvånad, efter alla andra gånger människor sagt en sak och sedan tagit tillbaks det. Varför inte tänka efter först innan man lovar något?
Jag har skött hyran, jag har tagit hand om huset helt perfekt. Försökt att inte störa familjen eller vara till besvär. Låtit barnen komma in och hälsa på.

Flyttar jag till kustdelen finns det en hel del hus eller stugor att hyra och köpa. Finns t o m moderna eller halvmoderna hus att köpa för bara 80-100 tusen i vissa byar! Och det är t o m billigare än att hyra ett hus. Men jag kan tyvärr inte ta några lån.

Hej då från en förkrossad männska!

Kommentarer
Postat av: Kristina

Va tråkigt o höra.Varför har dem inte sagt ngt tidigare? Hoppas det ordnar sig på bästa sätt. Möblerna från Haparanda går väll o lämna tillb till IKEA?



Goa kramizar till er alla!

2012-02-15 @ 00:19:51
URL: http://kristinabloggar.wordpress.com
Postat av: självaste bloggerskan

Jo Kristina det går att lämna tillbaks möblerna och sakerna. Men vi hyrde en bautastor buss till Haparanda ihop med 30 st andra så det blev billigt åka dit. Och hur ska vi få rum med alla sakerna i Andrés lilla bil om vi skulle tillbaks? Plus att det är ca 36 mil enkel väg till Haparanda! Avstånden här uppe för att handla något utöver lite mat, frisör, apotek och järnaffär... är det närmsta 25 mil att åka. Det gör man inte spontant precis.

Enklare i Göteborg eller hur? Kram

2012-02-16 @ 10:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0