Lite av varje

Sebastian har som sagt blivit en otrolig skidentusiast. Hoppas han kommer iväg och åker Vasaloppet. Han fick tyvärr inte tag i någon biljett för de tog slut första dagen som de öppnade för försäljning. Men det finns ju att köpa nu på blocket, och då är de förstås väldigt dyra. Så är det ju nuför tiden att folk köper biljetter till olika evenemang och sedan vet de att de kan sälja dem dyrt senare på internet.
Så vi får se om han lyckas.


De nya skidorna är han jättenöjd med och sköter noggrant om dem. Efter den här noggranna vallningen åkte han iväg 1 ½ mil ut på långspåret på Renberget. Det är väldigt bra att de varje år drar ett långspår. Och så varje vår-vinter ordnas "Renbergsloppet" med olika distanser.
Till skillnad från förra vintern så jobbar Sebastian fruktansvärt mycket så det är svårt för honom att få alla mil i benen som man säger krävs för att orka ett Vasalopp. Men han är stark, seg och envis som är bra egenskaper i detta fall.

RÄVUDDEN:
Förra veckan följde jag med min jobbarkompis på renskiljning. Det är ju så himla roligt. Och väldigt krävande. De två dagarna jag var med denna gång så märkte jag att jag blivit duktigare på att själv springa fram och hugga tag i renarnas horn och få dem till "vår" fålla. Alla renar vaccinerades och räknades.

Här har vi far och son. Äkta samer. Erik och Jon-Erik. Erik är 84 år och jag är otroligt imponerad av honom och det har jag talat om för honom. När hans son Jon-Erik och de andra yngre samerna åker skoter på vintern för att kolla till renarna eller flytta dem, då åker Erik skidor. Och det är inte några moderna skidor utan det är gamla träskidor som man bara sticker in fötterna i utan någon rem baktill på foten. Och han åker alltså flera mil! På somrarna när de yngre åker fyrhjulingar till renarna då går Erik till fots både en och två mil, och ibland t o m längre! Är det inte imponerande så säg?
Jag har inte fler bilder på renskiljningen för jag hade videokameran med mig och det blev mycket bra film av både renar och samer. Och så filmade Ingegerd mig också när jag hjälpte till i renhjorden.

De här lappskorna har Ingegerd sytt själv. Det är det absolut varmaste att ha på vintern med s k tovesockar inuti. Förr hade man ju sko-hö men numera har de flesta tovesockar som är tovat efter en viss teknik av fårull. Jag har själv fått lära mig det för många år sedan. Och jag tror att många barn både här uppe och i södra Sverige får lära sig det på syslöjden.
Man kan göra otroligt mycket av tovad ull, t o m tavlor har jag sett. Låter kanske inte så fint men en konstnärsbegåvad människa kan göra vackra tavlor av det mesta och jag har sett fantastiska tovade tavlor.

SYPÅSE:

Måste bara få visa min gamla sypåse som jag har kvar sedan jag gick i mellanstadiet i Enköping. Det är jätteroligt att jag har kvar den som jag själv sydde när jag var 10 år. Och jag använder den fortfarande och har diverse sybehör i. På den tiden hette jag Eva-Marie Borén därav initialerna.



Kommentarer
Postat av: Den ömma modern

Hej vintertjejen. Den där fina påsen kan jag inte minnas att jag har sett men det har jag väl förmodligen.Såg en sån fantastiskt vackert broderad påse för tvätt!! på Röda korsets försäljning. Vilket arbete man lade ner på vardagliga saker förr. Skall nog gå och köpa den, funderar på att ta med mig Fanny dit och ev Evelina om hon orkar. Fantastiskt ställe. Kram "den ömma..."

2012-02-04 @ 19:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0