ÄNNU KALLARE!

Igår morse stod termometern på minus 40,9 när André klev upp. Jag skyndade mig för att ta kort på termometern men då höjdes den till 40,8. Här är kort på det:


Svårt få en klar bild men det syns i alla fall hur kallt det är! Minus 40,8.




När vi gick ut med hundarna så smorde jag in tassarna på Tiffany för jag tänkte att de här kommer aldrig att gå annars med nästan 41 minusgrader! André tog Nanok i koppel och Tiffany fick springa lös som vanligt. Jag ville filma för det var just det magiska dimmiga ljuset ute och solen som svagt svagt syntes försöka komma upp. Men inte hann jag gå så långt och filma för Tiffany vägrade gå. Hon kissade en liten drill och sedan ville hon in igen. Jag försökte ropa och locka på henne men nej nej hon tvärvägrade. Stackars lilla pudel. Jag vände naturligtvis så hon fick komma in i värmen igen. Det var nog många hundar den dagen som inte ville gå längre promenader än att de bara fick göra sina behov.

Sebastian och jag skulle sedan iväg kl 10 på kurs för Jägarexamen. Det går an att klä sig ordentligt på hela kroppen men alltid lika svårt med ansiktet. Jag har provat både ha halsduk virad runt och när man andas blir det alltid äckligt vått och isigt, jag har provat en (rätt dyr) Haglöfs ansiktsmask och då sitter den lite för tätt över ansiktet och även om det är lufthål vid munnen så blir det likförbaskat kondens där fast inte lika mycket som med halsduk, jag har även en merinoullströja med bra huva som täcker pannan bra och man kan dra den över ansiktet så mycket man vill, den är rätt töjbar men är ändå inte helt nöjd med den heller. Och utan någonting alls över ansiktet är helt otänkbart för då blir det olidligt kallt.

Men som tur är så är ju André snäll så han hade motorvärmarn i bilen hela natten så den startade bra på morgonen så han skjutsade oss till utbildningen. Hemvägen på eftermiddagen fick vi skjuts av en av deltagarna. Det var 7 kvinnor och 3 eller 4 män som deltog... helt otroligt... hade jag aldrig förväntat mig faktiskt på en sån "macho"-utbildning som jägarexamen.


Dalripa                                                Fjällripa


Tjäder

Nu så här i början av teorin på jägarkursen är det väl så att det jag tänkt att jag skulle jaga är småvilt. Och när man är upp på fjälltopparna häromkring där det nästan aldrig är några människor kan man rättså lätt få syn på ripor. Jag har aldrig ätit ripa men har hört att det är gott, och mycket kött för att vara så liten fågel.
Tjäder är lite lättare att se och få tag på så det hade jag också tänkt få skjuta och tillreda.


Fågeljakt vintertid                        Fågeljakt på hösten

Har letat rätt på dessa bilder på internet. Tycker själv inte ett dugg om de bilder de visar på djur som de skjutit och som de håller upp dinglandes i händerna, eller älgar som ligger och blöder på marken med en leende fet gubbe med foten uppepå älgen. Usch. Jag vill jaga för att få friskt kött i frysen, inte för att stoltsera med på det där horribla sättet.
Sedan kan man ha olika åsikter om det. Men det kött man köper på stormarknader och liknande har definitivt inte haft ett bättre liv än de här som lever vilt och har absolut inte blivit dödade på något skonsammare sätt. Och köttet i affärerna är tillsatt med en massa konstiga ämnen som de djur man skjuter själv ute i naturen inte har, de har ätit sin naturliga föda.


Jakthundarna de lever sina glada dagar när de får vara med på jakt. Tyvärr är det väl så (alla fall i Arjeplog) att jakthundarna resten av året då det inte är jaktsäsong mest får stå i sina hundgårdar från morgon till kväll. Usch vad jag är arg på de hundägarna!


Alltså jag är tveksam till att jag kommer att ge mig på att skjuta älg. Men det är så mycket annat jag ändrat mig på och ändrat inställning till sedan jag flyttade hit så vi får väl se i framtiden.

Har dessutom inte gjort varken teoriprovet eller skjutprovet än så jag kanske inte ens får någon licens!


Vilken härlig bild! Eller hur? Alla jägarna tar en matrast i det sköna höstvädret någonstans i fjällen.

Är mycket glad att Sebastian ville ta jägarexamen tillsammans med mig. Jag menar... jaga kan man göra hur ofta eller sällan man vill framöver. Och djur för jakt finns i hela Sverige så det spelar ingen roll var man bor. Tänker då främst på Sebastian som antagligen kommer flytta tillbaks till Enköping någon gång framöver.



Kommentarer
Postat av: Fanny

Oj, vad kallt! Jag som höll på att frysa ihjäl när jag cyklade till stallet häromdagen i futtiga 13 minusgrader. Märks att det är skillnad på Norrland och Uppland ;)

2012-02-06 @ 16:33:27
URL: http://fannyboren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0