Slakt

Sebastian skickade ett MMS till mig förra veckan.
Han fick vara med några killar som varit på älgjakt och som såklart skulle stycka köttet för att få frysen full med gott kött inför vintern.

Sebastian var exalterad över att få varit med på det hårda och krävande jobbet att få isär alla delar på rätt sätt.
Det går inte att vara kräsmagad om man vill vara med på slakt och styckning. Och snabbt ska det gå också för att köttet ska hålla sig fräscht. En del jägare här uppe har byggt ett särskilt kylrum där de står och hanterar köttet.
Om det är varmt ute när de fäller en älg så är det ännu viktigare att få ordning på köttet. Förruttnelseprocessen börjar ju direkt när man dödat djuret och alla vill ha fräscht älgkött i frysen under vintern så man får vara några stycken för att skynda sig med proceduren.


Ja här syns att det är full fart på killarna att få köttet styckat ordentligt. Man passar oftast på att även mala köttfärs som vakumförpackas på plats.

Ja jag kan säga att jag äter sådant här kött utan dåligt samvete. Älgen har fått levt ett naturligt liv och ätit den mat som också är naturligt för den, och skjuts i sin egen miljö... slipper alltså fraktas i trånga utrymmen till ett slakteri och sedan stå i kö för att dödas.

Och de jägare jag känner står inte i skogen på sina pass och dricker sprit, de är nyktra. De flesta kör ju bil till och från jakten. Den yngre jägargenerationen har en sundare inställning till den där biten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0