Akkilis för tredje gången

För några dagar sedan ringde Sebastian mig och ville att vi skulle gå uppför berget Akkilispuoda. Jag har varit där två gånger tidigare och tycker att det är värt att gå upp där åtminstone en gång om året. Det är den bästa utsikten där uppe ut över Arjeplog och bort mot Norge och även mot Jokkmokk.

Sebastian har hört att det ska finnas bra fiskesjöar där uppe men det hade jag ingen aning om. Inte förrän den här turen upp så såg jag att det faktiskt finns en del småsjöar uppe på berget. Men Akkilis är väldigt stort och det finns bara en enda stig upp på berget. Så ska man ta sig till sjöarna är det nog bra med karta och kompass.

En rätt stor sjö såg vi i alla fall som inte var alltför långt ifrån oss när vi kommit upp en bit och tittade ut över vidderna. Men vi skulle nog varit ute tidigare för att orka med att gå genom träsket till sjön och så förstås hinna fiska.


Här satt vi och tog lite rast med kaffe och sockerkaka. Blåste kallt däruppe på toppen. Nanok blev busig och lite småtokig.


Sebastian försöker lugna Nanok så jag kunde ta en bild.


Här ser man hur högt upp vi är.

Med tanke på hur många regniga dagar vi haft i September och nu in i oktober så känns det som att de soliga härliga dagarna har jag hunnit med att göra utflykter och kunnat njuta av naturen.


Nu är vi på väg tillbaks igen.


Sebastian är så väldigt sugen på att fiska nu när han varit borta hela sommaren från Arjeplog. Synd vi inte kunde få till det med fiske denna dag. Men han får nog stanna i Arjeplog ett tag på somrarna så är det lite lättare.

Nu kan man ju inte fiska i strömmarna, där är det bara tillåtet mellan juni och augusti.

Mer bilder finns på Sebastians facebook-sida om man vill se från denna topptur.

Själv försökte jag idag hitta någonstans där man kan avsluta sitt facebook-konto men inte sjutton kunde jag klura ut hur man gjorde.
Det är märkligt att det finns hur mycket som helst på facebook man kan gå med i, och det finns suporthjälp att söka på allt möjligt. Men ingenstans hur man avslutar kontot. Jag avskyr facebook. Känns som en lekstuga för vuxna.
Kan någon tala om för mig hur jag avslutar det?

Nu ska jag nog skynda mig på att cykla ut med hundarna till stugan för det ska bli regnoväder med storm framåt eftermiddan!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0