Höst i stugan


Se så högt vattnet står! Det är inte klokt så mycket vatten vi har. Det här är i Rapatjärn där vi var på fiskepremiären i midsomras.


Följande bilder har jag tagit mest för att visa min mamma. Hon liksom jag tycker om saker med en massa minnen inknutna, som har en historia. Annars förstår jag att det blir lite tjatigt om min stuga.

Gjorde för några veckor sedan iordning i stugan inför den stundande vintern. Och som vanligt tycker jag att jag har det särdeles mysigt och fint i min lilla stuga. Det är bara därute jag känner att jag är mig själv så det är liksom en befrielse att vara där. Inga kritiska blickar eller ord från omgivningen. Bara jag och hundarna, och de tycker alltid om mig och är alltid glada när de är med mig.


Pelargonerna planterade jag om från balkonglådor till vanliga krukor och ställde in dem i fönstren. Bytte gardiner i ena fönstret i köket. De här spetsgardinerna har hängt med sedan 1980, jag hittade dem på vinden när Leffe och jag hyrde hus utanför Kristianstad. Kommer nog ha kvar dem tills jag dör.


Den mittersta krukan fick jag av barnens pappa på Mors dag 1989. Dalahästarna köpte han någon gång till barnen när han varit iväg uppåt landet för att fiska. Fönsterbrädan fixade jag till själv. Hittade en så perfekt brädbit i mellanrummet under stugan och så köpte jag konsoller... och vips så fick jag en fin fönsterbräda. Känner mig så nöjd när jag håller på därute och donar.


Här i dörröppningen satte jag upp en liten virkad sak som jag fått av mamma. Kommer inte ihåg om det är mormor som gjort den en gång i tiden? Fin tycker jag den är i alla fall.


Såhär ser det ut utanför fönstret. Lite ljung lyser alltid upp i höstmörkret.


Såhär blev det utan blixt. Ser inbjudande ut när man ser in genom köksfönstret tycker jag.


Se så fin toalettstol jag och André gjorde iordning i somras när jag väntade besök men det är bara jag som använt den. Nu flyttade jag den in mot väggen innan snön kommer. Riktigt skön och behaglig dass-stol. Men man får bara kissa där. Större saker får man gå upp till Lisa och Krister för att göra, de bor ju bara någrra meter bort.


Nanok ville att jag skulle klappa henne. Hon är ute 90% av tiden vi är i stugan så när hon väl kommer in är hon rättså trött. Är en ren fröjd att ha hundarna därute för de njuter för fullt var och en på sitt sätt.


Här har Krister hängt upp några Tjädrar som han skjutit. Förutom dessa så lyckades han fälla en älg också.


Den här dagen var det några minusgrader ute och vindstilla så sjön började så sakteliga få en liten ishinna. Men det blev typiskt nog varmgrader dagen efter igen så nej det har inte blivit någon is ännu. VAR ÄR VINTERN? Den är nästan en månad försenad här hos oss. Jag längtar efter vintern!


Nere vid bastun. Kvällen innan badade Hällviksfamiljen både bastu och i sjön! Jag blev inbjuden att bada jag också men avstod. Vill gärna bada bastu i vinter och antingen rulla i snön eller ännu hellre ha en uppsågad vak att hoppa i.


Fanny! Kolla! Det här är första stenen man går på nedanför bastun när man ska hoppa i och bada i sjön. Förstår du att det finns ingen strand alls kvar nu när det regnat så mycket.
Men till nästa sommar är det fin liten strand där igen. Men konstigt känns det när vattnet kryper upp mer och mer på land.

Nu ska jag och hundarna packa iordning oss och sticka ut till stugan igen. Vilken lättnad att stänga ute omvärlden!
Saknar bara att ha höns och en gris och en katt. Men det ska bli så småningom...


Kommentarer
Postat av: Fanny

Ja, vattnet såg verkligen högt ut :o

Fint du har det i din lilla stuga. Längtar efter att få komma upp, men då vill jag ha vinter!! Här nere är det också ovanligt varmt, inte ens nollgradigt på nätterna.



Puss och kram

2011-11-02 @ 21:18:11
URL: http://fannyboren.blogspot.com
Postat av: Den ömma modern

Hej naturtjejen. Behåll spetsgardinen från Lillö tills dom faller ihop i trasor. Den andra gardinen har jag klippt av från någon gammal gardin eller något jag vet inte vad. Möjligen från min mamma eller från "annat håll". Längtar efter att vara där med dig ensam och bara vara. Kramar "den ömma..."

2011-11-18 @ 22:20:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0