En grillkväll

Ja det var ett tag sedan vi hade den här mysiga grillkvällen. Drygt en månad sedan. Det är en härlig livsstil här uppe att man grillar året runt... utomhus alltså. Grillkulturen går inte att mäta sig någon annanstans i Sverige med norrland. Och då menar jag inte sånt där fjantigt att man ska ha värsta dyraste exklusiva grillen på en stor altan med utsikt över poolen.
Nä, rätt och slätt att grilla ute i en tunna, cementrör, lagda stenar, tegelplattor där man nästan alltid grillar med hederlig ved. Inte så vanligt med grillkol, bara om man grillar i såna där klotgrillar o dy vilket man också nyttjar alla årstider om man vill grilla lite snabbt.

Det är så stämningsfullt att ha en ordentlig brasa som får brinna ner och sedan grilla mat på glöden. Så det tar sin lilla tid, men det är det värt.
Det är så härligt att folk här uppe pratar om att grilla med sån entusiasm och slickar sig om munnen. Man tröttnar aldrig på det. Och som sagt... året om, oavsett hur kallt det är så tänder man grillen när man blir sugen på grillmat.


Det här var det enda kortet som togs denna grillkväll. När grillmästarna Sebastian och André fixade med kött och min vegetariska biff så hade jag och Hampus fullt upp med resten av maten och dukningen inomhus.
När jag sedan tittade ut i skymningen såg balkongen så fin ut så jag tog ett kort på den. Såg så mysigt ut på marschallen på räcket, och så tände jag ett ljus i lilla lyktan ovanpå furuskåpet och så den gröna batterilyktan vid hyllan. Tyvärr tar blixten bort lite av stämningen. Det var så härlig skymningsbild som jag inte riktigt lyckades fånga. Mycket fint var det!


André tog den här bilden utan blixt så här ser man kanske lite bättre.

För ett litet tag sedan köpte jag en videokamera så nu har jag mest filmat med den när vi varit ute på diverse turer.

Förra lördagen var vi i Gimegolts, jag, Sebastian och André. Det var lika vackert och mäktigt som vanligt. Fjärde gången jag var där.
Filmade en hel del men måste såklart radera lite av det. Och så vet jag aldrig om jag ska vara helt tyst eller om jag ska berätta lite medan jag filmar.
På söndagen var vi och åkte långfärdsskridskor på Ullaksjön strax innan Akkilis. Fick härliga filmsekvenser därifrån också. Men det syns vem som behärskar skriskorna bäst... Sebastian utan tvekan. Han spelade hockey flera år när han var yngre och takterna på isen sitter i.
Så när jag och André kommer åkande ser vi ut som småbarn som försiktigt och trevande gungar iväg på skridskorna! Ha ha... tror jag tar bort en hel del på den filmen...

Kommentarer
Postat av: Den ömma modern

Hej friluftstjejen.

Är nu i Andorra och på en höjd av ca 2500-3000 m höjd med snö på topparna. Solen har lyst från en intensivt blå himmel och varmt och skönt i solen.

När vi bodde på Tippet brukade vi också grilla på vintern ute i snön. Vi hade ju bara gasolgrill men rätt bra ändå. Jag brukade ta ut strykbrädan och lägga på en vaxduk och där dukade vi upp diverse, drycken ställde vi i snödrivorna. Ljus och marschaller (stavas det så?)runt omkring. När vi hade gäster tyckte dom det var mysigt. På tal om stavning tror jag att skridskor stavas med d, men det var väl bara en miss? Hällsa alla tre pojkarna från oss och Såfri.

2011-11-23 @ 18:40:54
Postat av: Den ömma modern

Rättelse-såg nu att du skrivit långfärdsskridskor med d. Förlåt.

2011-11-23 @ 18:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0