Kallt och vintrigt... underbart!

Hade inte varit ute i stugan på väldans länge så det var helt obeskrivbart skönt att komma ut dit med hundarna! Var där 14 till 19 februari.
Men det var såklart den kallaste veckan denna vinter! Mellan 25-30 minus varje dag. Hade 5 grader inne i stugan när jag kom... gjorde ordning mat åt mig och André till kvällen för det var ju alla hjärtans dag. Vi satt och åt med ytterkläderna på. Jag trodde det skulle bli varmare efter några timmar när elementen varit på för fullt... men icke.


Blev jätteglad för de här örhängena jag fick av André! Han vet vad jag tycker om.
André fick en vit Lindeberg-mössa med öronlappar av mig som blev välanvänd resten av februari.

När jag vaknade morgonen efter trodde jag knappt mina ögon när jag såg att inomhustermometern fortfarande stod på 5 grader! Tur att jag är Stålkvinnan!
Fick låna en kupévärmare av grannarna så jag fick upp lite värme. Resten av veckan eldade jag i kaminen för fullt så jag slapp frysa nåt mer.
Och du Fanny! Nu vet jag hur man gör för att det inte ska ryka in när jag eldar. T-röd ska man använda först att elda med för att rökgången ska bli uppvärmd och sedan kan man brassa på med ved hur mycket som helst. Bra att jag vet det nu!


Det är så urmysigt sitta i stugan på kvällarna med tända ljus överallt. Vilken stämning jag har där alldeles för mig själv... och hundarna förstås.

Nanok stortrivs med att kunna springa ute hur mycket hon vill. Det går aldrig ha henne lös någonannanstans än därute... konstigt... men otroligt skönt att inte vara orolig utan det är bara att släppa ut och in henne genom dörren på hennes villkor.
Tiffany trivs på ett helt annat sätt därute. Hon ligger helst inne i sängen eller soffan och latar sig.


Fastän Nanok var ute och sprang mest hela dagarna så gick vi ändå en promenad varje dag. Jag ville ju också röra på mig och inte bara sitta i stugan.
Den här bautastenen ligger vid sidan av vägen mitt bland träden. Blir alldeles fascinerad över när jag ser stenbumblingar så här... tänker på hur de kom dit från början. För hur länge sedan då? Skulle vilja kunna se det på film hur det gick till.


På andra sidan vägen syns en vik av Hornavan. Solen försöker ta sig igenom slöjmolnen. En kall och härlig dag. Den här vägen bort till Sakkavare har jag gått många gånger, den är så lagom lång, drygt 2 km så det blir nästan 5 km fram och tillbaks till stugan.


Några kvällar var hundarna och jag in och umgicks med grannarna. Busiga Findus var mest i farten men någon gång ibland kan han ligga stilla så då passade jag på att ta ett kort.

Ikväll ska jag och hundarna ut till stugan igen. Ska verkligen bli härligt igen. Nu är ju den värsta kylan överstökad för den här säsongen. Mars och April är de månader vi njuter av mest här uppe. Kallt på nätterna och sol och varmt på dagarna. Mmmm...

Wilmer och Anton har varit här en vecka och åkte tillbaks till Enköping idag. Saknar dem redan! Visar bilder från det alldeles snart.
Kommer att gråta när jag är ute i stugan i kväll. Men det är skönt få vara ensam när jag saknar...

Kommentarer
Postat av: Den ömma modern

Hej Vintertjejen.



Ta det lugnt gumman. Lova det. Kram "Den ömma..."

2011-03-07 @ 15:35:03
Postat av: Fanny

Fina bilder. Hoppas Wilmer hade det bra.



Bilden jag la upp på min blogg är från när jag var upp till dig i september/oktober 2009 (precis innan jag åkte tillbaka till spanien). Den dagen när vi gick och tittade på när de körde snöskotrarna på vattnet.

Om du vill låna ut spinningskorna till mig så blir jag såklart glad. Men jag kommer nog inte ha någon användning för dem här i Sevilla, eftersom att jag aldrig går på några spinningklasser.



Förresten så får du din present lite sent. Har inte hittat någon bra sjal än. Ska leta lite mer i helgen när de har marknader runt om i stan. Skickar med en liten present till Sebbe i samma paket :)

Vi ses om knappt två månader!

2011-03-16 @ 15:59:42
URL: http://fannyboren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0