Midsommarafton

Jag är lite långsam av mig när det gäller skrivandet här. Om ett tag ska jag byta bloggforum och blogga på "utsidan" eller något annat där jag kan dela olika friluftsupplevelser och känna gemenskap med andra naturälskare.

Fanny har redan bloggat om midsommarafton men här kommer mina bilder.

Det är tredje midsommaren nu som jag firat ute i "Rapatjärn" där de traditionsenligt planterar in Regnbågsöringar i tre tjärnar. Fiskepremiären är då på midsommarafton och det är alltid mycket folk där både från Arjeplog och andra ställen. En tradition för många att åka till Rapatjärn på midsommarafton. Väldigt trevligt och välorganiserat.


Andra gången i sitt liv som Fanny fiskar.


Ja det gäller att ha den rätta knycken så draget kommer dit man vill. Inte alltid så lätt.


Och så veva in draget lagom fort så fisken blir intresserad.


Nämen kolla!!! Fanny fick napp! På riktigt!
Tyvärr drogs den inte upp på land tillräckligt långt innan Samuel krokade av den... så den simmade tillbaks igen. Typiskt och snopet! Men Fanny fick sin första fisk på kroken i alla fall.


Och André stoltsrar här med en finfin Regnbåge. Den passade bra senare på middagsbordet.


Hampus håller upp sin präktiga Regnbåge. Den blev också middagsmat senare. Samuel hade inte hunnit få fisk än men även han fick fångst senare.


Efter fisket så åkte vi alla ut till Hällvik och gjorde iordning midsommarmat och åt och mumsade tillsammans. Här är en bild på efterrrätten som Lisa gjort. Härlig jordgubbstårta... och lilla rara Gabriel suktar efter att få hugga in.


Efter mat och tårta blev det lekar. Krister delade upp oss i två lag. Först började vi med Kubbspel.


Krister och Hampus ser lite tveksamma ut. Blev det rätt det här?


Nanok och Bina tittade intresserade på. Och konstigt nog var de kompisar för en gångs skull.


André väntar på sin tur.


Vi fick turas om att köra 4-hjulingen med lilla David. Det är roligare än allt annat tycker han.


Nästa gren var att skjuta luftgevär. Det var verkligen inte lätt. Enda gången jag gjort det har varit på Gröna Lund och då sitter geväret fast så man har så bra stöd, så det var verkligen stor skillnad nu när vi skulle stå rätt upp och ner och skjuta prick. Hampus var rätt stadig på handen.


Här har vi det enda proffset bland oss... Krister. Han är van att hantera diverse skjutvapen.


Fanny var inte så dålig minsann!


Oj så jag koncentrerade mig... och oj så vingligt det kändes. Och inte gick det så bra heller. Men kul var det.


Hampus och Fanny tar igen sig mellan tävlingsgrenarna. Myggen var som vanligt besvärliga.


Och så siktar Aron med hjälp av pappa. Han blir väl lika duktig en vacker dag.


Nästa gren... kast med hästsko. Lisa slänger iväg skon med stor kraft.


Näste man att kasta...


Och nästa...


Efter hästskokastningen blev det fotboll mellan lagen. Det har jag tyvärr ingen bild på för vi var allihop upptagna med att försöka göra mål och vinna.
Det var fruktansvärt jobbigt kan jag tala om.

Barnen tyckte det var jätteroligt att vi vuxna var med och lekte, speciellt fotbollen.

Innan vi gick och la oss så badade vi bastu och slängde oss i det kalla sköna vattnet. Uppfriskande!
Och så kröp jag och André in i tältet och sov. Fanny och Hampus sov i stugan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0