Blommorna runt kyrkan

Strax före midsommar gick vi en härlig promenad på den sandade gångvägen runt kyrkan. Jag visste sedan tidigare år att det är väldigt rikt på blommor och med en färgprakt som gör ´en glad.
Inte bara blommorna är fina att se på, det är även kyrkan. Och så är Hornavans vatten alldeles strax nedanför. Så man har i stort sett allt detta promenadstråk. Och så naturligtvis fjälltoppar i bakgrunden.



Jag är inte så duktig på blomnamn men detta är i alla fall en Förgätmigej.


Violerna sträckte så mycket de orkade på sig. Väldigt söta tycker jag.


Gul och orange Vallmo lös upp så fint i backen.


Närbild på en av raringarna.


Vit Vallmo sträckte på sig lite längre bak.


Närbild även på den raringen.

De nästan rosenliknande Smörbollarna hade inte kommit i blomning vid den här tiden än. I juli blommar de för fullt och är en av mina favoriter, just för att själva blomman är rosenlik.

Vi gick i slutet av juni en arrangerad blomvandring men vi orkade inte vara med så länge eftersom de där blomexperterna gick in i så mycket detaljer kring varenda litet strå de såg så vi kom nästan ingen vart. En kvarts prat för varje litet strå, pistill, kronblad m m. Nä... det var överkurs för mig och André.

Jag har inte hunnit berätta hur fantastiskt det var när vi var iväg på en exkursion i Gallejaur utanför Arvidsjaur. Då lärde jag mycket om "gammelskogen" och dess väldigt viktiga betydelse för massor av djur- och växt-arter. Får ta det senare efter semestern. Vi ska iväg strax med bilen. Blir campingsemester men per bil.

Kommentarer
Postat av: Den ömma modern

Hej Naturtjejen. Ja du har lärt dig mycket sedan du kom till Arjeplog må jag säga så nu ligger jag i lä med det mesta. Kanske jag har varit till viss inspiration kanhända? Vi ses. Kram, "den ömma...."

2011-07-18 @ 15:24:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0