Äventyrsbadet Piteå


Förra helgen åkte vi till Piteå. Ville så gärna visa Fanny hur fin stad det är. Vi tältade vid Västra Kajen som är en relativt nyöppnad camping nästan mitt i stan. Mycket trevligt där. Och gångavstånd till centrum.
Vi gick i affärer och handlade lite. Fikade på ett mysigt café där det var mycket "fair trade" produkter och fiffiga söta återvinnings-saker att handla. "Krokodil" heter stället ifall någon vill ha tips på ett annorlunda café.

På kvällen åt vi på en restaurang som ligger vid campingen där inredningen gick helt i "skeppstema". Mycket trivsamt.

Det var ju värsta fotbollshelgen där då, s k "Summer games". Då kommer det hur många fotbollslag som helst från alla hörn och kanter både i Sverige och utomlands ifrån.

Här är jag morgonen efter och försökte sola lite medan jag drack mitt morgonkaffe. Sol var det men alldeles för blåsigt så jag tog skydd bakom ett släp som stod parkerad vid vårt tält.
Fanny hade svårt att sova i sitt tält på natten för tältduken prasslade så högt i den hårda blåsten.



Efter vi packat ihop våra saker stack vi iväg till Pite havsbad och roade oss på äventyrsbadet.
Vi började med varmt bubbelbad.


Sedan simmade vi i bassängens strömmar, och så kunde man simma ut genom en liten glugg. Det var jättekallt vara därute så André fick snabbt ta ett kort så vi kunde simma in igen. Hutter hutter...



André slängde sig iväg på rygg vid en bubblande och sprutande minifontän.



Fanny och jag i vattenfallet. Den är jätterolig att åka i. Och bra som lite uppvärmning innan man åker de lite häftigare sakerna som vattenrutchbanan och "vasken". Vi är lite grann som barn för vi måste hålla för näsan när vi åker. Visst är vi söta?



Det här var egentligen första bilden André tog på oss där vi åkte lite mer okontrollerat nerför. Landningen var inte så tjusig precis.



Här kommer Fanny ut från röret och ner i "vasken" eller "toastolen" där man åker runt runt ett par varv innan dyket ner i hålet. Den är riktigt riktigt rolig att åka. Jag hörde hur Fanny skrek i röret precis innan hon kom ut i vasken. Det går nämligen rätt snabbt och brant alldeles innan man kommer ut.



Här kommer jag susande.



Nu kommer lite roliga bilder på mig och Fanny när vi simmar under vattnet och André tar kort på oss. Det var jätteroligt att bli fotograferad under vattnet för man ser inte riktigt klok ut men ändå så roligt att få skratta åt sig själv. Fanny håller duktigt för näsan.



Och jag har svårt att titta under vattnet, och så blåser jag alltid upp kinderna som ballonger. Urfult!



Oj oj oj så vi försökte koncentrera oss att simma rätt och försöka posera!!! hi hi hi...



Fanny ser verkligen mer normal ut och lyckas titta in i kameran. Duktigt Fanny!

Vi hade det jätteskönt där på badet, och framför allt roligt.

Efter badet åkte vi till Öjebyn som ligger strax utanför Piteå. Där var det marknad så vi hittade lite bra-ha-saker där.
Öjebyn är en sån där gammal gullig by med timmerhus tätt ihop och med smala gator. Sådär idylliskt fint.
Kolla på Fannys blogg, hon tog nog några fina bilder på kyrkan, och så är det någon fin bild på henne utanför något av de gulliga husen.

www.fannyboren.blogspot.com








Kommentarer
Postat av: Kristina

Hejsan vännen!



Vad härligt ni hade det. Fast jag skulle inte våga vara så modig i detta badet. Lyckade bilder. Parille Cup, ungdomar som spelar handboll i olika länder har nyligen varit här. Snart är det fotbollskillar o tjejer som anländer från Gothia Cup. Nu bygger dem om spåren på Götaälvbron, så det går inga vagnar där, utan bussar ersätter från Brunnsp till Wieselgrenspl. Jag som bor rätt nära Eriksb kan ta en härlig båttur om bara vädret är skapligt. Det finns andra bussar o åka med också.



Ha de gött o hälsa alla!



Massor me goa varma kramizar!

2011-07-11 @ 17:23:30
URL: http://www.kristinabloggar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0