Sofia Janok

Strax före jul var jag och André i kyrkan och lyssnade på Sofia Janok. En samisk sångerska som jag tycker sjunger helt enastående vackert.
Hon har gett ut två skivor där hon sjunger både på Samiska, svenska och engelska.

När hon kom in i den fullsatta kyrkan var det helt bedårande... hon skred in från dörröppningen och uppför gången till altaret... sjungandes akapella sakta och vördnadsfullt.
När hon sedan fortsatte sjunga ihop med sina duktiga musiker kändes det som hon spred glädje, lugn och mystik kring sig.
Talade så vackert om sina upplevelser när hon växte upp i sin sameby. Numera är hon inte här så ofta men hon talade så varmt om Arjeplog.
Sofia är uppvuxen utanför Jokkmokk men den samebyn har sina renar ihop med Arjeplogs samer. När hon pratade om Rävudden och andra ställen kände jag genast igen det för det var där jag var på min första renskiljning.




Att skrida in i den här kolten gjorde stort intryck må ni tro.

Arjeplogs kyrka är ett utomordentligt bra ställe för sådana här uppträdanden.


Predikstolen


Altaret


Kyrkan vintertid

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0