Pimpeltur

Jag, Sebastian och Hampus gjorde ett tappert försök att komma ut på isen och pimpla. Men som vanligt är det alltid något som sätter käppar i hjulen!

Vi kom iväg alldeles för sent enligt min åsikt men killarna var lite sega. De hade suttit uppe och druckit öl lite för länge kvällen innan.
Vi parkerade bilen och gick iväg ut på isen mot Kakel där man kan få bauta-Aborrar. Eller "Abbarn" som man säger här uppe. Isen var beklädd med mycket tung snö och på många ställen var det vatten under snön som gick upp ett par dm upp på benen. Svårgått. Med pulkan full med diverse borr, fiskegrejer och fika så blev det svettigt att dra den.
Jag förstod genast att det skulle hinna bli mörkt om vi skulle gå hela vägen till kraftledningarna (där vi vet att det är fina fiskar att få)... och sedan borra hål i isen som är 50-70 cm minst... och sedan sitta och pimpla åtminstone en timme... och sedan gå hela vägen tillbaks. Och inte hade någon av oss pannlampa... ficklampan blev kvar i bilen.


Hampus och jag vägrade gå hela vägen fram... så Sebastian satte igång och borra ca halvvägs dit vi hade tänkt gå... det tog hemskt lång tidmed borrningen... så det blev bara ett hål som Sebastian började pimpla i.
Jag började borra ett hål till mig men gav upp rätt snart. Skulle såklart haft yxa med mig som jag brukar använda när jag är i stugan och borrar hål i isen för att få vatten.


Kolla vilken fantastiskt snygg tröja Sebastian fick i julklapp av flickvännens mamma! En sådan tröja kostar väldans mycket pengar ute i butik.
Barnens farmor stickade också fantastiska tröjor och mycket annat till både barnen, deras pappa och mig när hon var yngre och friskare. Men nu klarar hon inte hålla i stickor längre pga sjukdomar vilket är synd eftersom hon älskar att handarbeta.


Såhär pigg var Hampus när vi slog oss ner! Han var tapper som följde med tycker jag. Hampus fick ju pimpelspö av Sebastian i julklapp så han hade tänkt inviga den den här eftermiddagen. Men han orkade inte borra något hål för det hade tagit alldeles för lång tid och tagit för mycket kraft.


Här har Hampus piggnat till lite. Han fejkar pimpling... han hade inget spö i handen men jag sa att han kunde låtsas pimpla.


Sebastian pimplade i o för sig på riktigt men nu försöker han se ut som han hade jätte-Abbarn på kroken. Det var tämligen dött där vi satt. Men å andra sidan skulle vi behövt vara där mycket längre. Man kan ha tur ibland och få fisk fort men tålamod och många timmars fiske är det som gör en storfiskare till det han är. Sebastian är väldigt duktig på att få fisk men nu blev det alltför kort tid för mörkret kom snabbt.

Bättre lycka nästa gång! Vi har ändå den bästa pimpeltiden framför oss. Mars och April blir det många fiskar att äta och stoppa i frysen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0