Efter ett arbetspass

Det är så härligt att komma ut och promenera eller cykla efter en hel natts arbete.
Alla i hela Sverige gnäller över den kalla vintern!
Inte jag och Sebastian. Hallå!!!... vi bor väldigt nära nordpolen!

Så när jag kliver ut i den friska vinterluften tidigt på morgonen andas jag in och känner mig så glad att få bo i detta underbara vinterparadis.


Nerför Dr Wallqvist väg förbi ambulansinfarten och sedan Wallqvists gamla hus.


Oj så igensnöat detta lilla hus var! Har nu kommit ner på Strömvägen på Kyrkholmen. Kallt och friskt och skönt ute. Med bra kläder är det inget bekymmer.


Samma hus. Man skottar upp snö runt husväggarna för att snön isolerar och då blåser det inte in kalluft.

Man klagar över den globala uppvärmningen... men vill ändå att det helst ska vara sommar året runt... jag får det inte att gå ihop.


Tog en bild på det här fina rosa huset igår när jag gick till jobbet på ett litet möte.
Var strålande sol och ca -22 gr.
Det här har varit den vackraste och bästa vinter jag nånsin varit med om.
Det är härligt varenda gång jag går ut. Jag njuter nästan varenda dag. Vi har haft väldigt kallt men oftast soligt här uppe. Så jag har haft solglasögon nästan hela vintern. Härligt.

Förra vintern hade vi ofta snö, molnigt och hård blåst samtidigt vilket är det absolut värsta vädret. Även om det bara är 5-10 minusgrader  så är det nästan outhärdligt vara ute i snöyra och blåst.
Nej... jag är inte ett dugg trött på den här vintern.

Sebastian har åkt skidor så fort han kunnat, han är verkligen jätteduktig. Jag har också åkt skidor en hel del men inte så mycket som han.
I början på april ska vi antagligen åka ett skidlopp här i Arjeplog som heter Renbergsloppet. Så nu gäller det att ligga i träning så jag inte kommer sist!

Vissa dagar tycker väl jag också att det är bökigt med alla dessa kläder som måste på och av hela tiden. Men som sagt... vi bor i ett kallt land.
Det som är mycket bättre här uppe är att vägarna hålls jättefina hela tiden. Jämna fina plogade och även skrapade vägar överallt. Och plogbilarna är snabba ut på vägarna. Skönt. Blir liksom aldrig någon snö- eller köld-kaos på vägarna här.


En kväll skulle jag och André besöka en igloo-bar som de byggt ute på Kraja. Vi gick dit i den klara kalla och mörka vinterkvällen. Snopet nog så hade de inte kunnat öppna någon servering i igloon... för att ägaren till Kraja inte ombesörjt alkoholtillstånd! Klantskalle.
Igloon var jättefin och mysig inuti med is-bardisk och blå neonljus inuti. Men ingen servering.
Några utländska testförare tog med eget dricka och stod där inne och drack. Så kan man ju också göra.
Jag och André gick in på Krajas restaurang och satte oss inne i den gamla byggnaden där de har en urmysig lounge. Så det var värt besväret ändå att gå den 1-2 km långa vägen.
Vi får se om vi kan lyckas få oss någon drink i igloon innan vintern är slut.

Kommentarer
Postat av: Den ömma modern

Hej Vintertjejen! Önskar jag var 15 år yngre när jag läser om dina vinteräventyr. Skall hälsa från Siv och hennes man i Folkdanslaget. Du var välkommen när du kom ner. Kram "Den ömma...."

2011-02-27 @ 14:53:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0