Sevilla

Nu backar vi ännu längre tillbaks.
Fanny fyllde 25 år i maj och då åkte jag, Sebastian, mamma och min moster ner och hälsade på.



På väg i planet. Moster har musik i öronen och blicken fäst vid korsordet.


Sebastian läser nyinköpt bok.

Vi kom fram vid midnatt så det hände inte så mycket mer den kvällen. La oss och sov.


Så här vackert blommade det över hela Sevilla.


En liten flicka satt och kollade på mammas fot som gungade. Allt annat var ointressant, fängslad av mammas gungande fot. Var det månne det färggranna nagellacket? Länge länge satt flickan med blicken fäst vid foten. Väldigt söt var hon.


La Ferian hade pågått hela veckan. Vi besökte den dess sista dag. Det var kul att ha fått se den.


Två män språkar medan hästarna får vila. Hästarna var klädda i stora färggranna kreationer på huvudena.
Fanny har berättat mer om Ferian på sin blogg och facebook om man vill kolla mer.


Mamma och Fanny på balkongen efter besöket på Ferian.


Fannys katt Lukas trivdes med att ha oss som sällskap hela veckan. Vacker och kelig.


Fanny går före oss och visar vägen. Så elegant och behagfull i sin vackra långa klänning.


Sevillas mest fotograferade trädgård. Jag förstår varför.

En bild genom gallerdörren. En låst gallerdörr håller bort besökarna så inte trädgården blir nedtrampad eller nedskräpad. Förståeligt.


Så kom vi fram till den här förunderliga parken. Vilka sagoträd! Besökte denna park även 2008 när jag var här. Man kan gå in i stammarnas håligheter. Mycket fascinerande.


Gick så vidare genom en park som jag glömt namnet på. Blommorna var fantastiska överallt!


Aloe vera. Vilka praktexemplar! Jag har ett par stycken hemma som krukväxter. Dessa giganter skulle inte få rum i någon kruka, inte heller ha i ett fönster.


Min moster poserar i parken i sin nya fina klänning. Hon var den enda av oss som ekiperade sig ordentligt i Sevillas affärer. Ärligt talat hade vi andra inte råd... den enkla sanningen.


En tunnelbanestation. Lustigt hur många platser och saker som heter Sebastian här och var.


Innergården där Fanny och Raúl bor. Fina växter och några bänkar. Behagfull gård.


Fanny med sin svärmor. De trivs bra med varandra. Det var angenämt att för första gången få träffa Raúls mamma.


Lilla söta Raúl med sin mamma.


Min mamma och Raúl ser glada ut.


Sebastian och Raúl är lika gamla och trivs väldigt bra tillsammans. Här går de i förväg och planerar en fotbollskväll. Båda är fotbollsfantaster. Lustigt nog så har Raúls favoritlag i Sevilla samma färger som Sebastians favvolag i Sverige... grön-vitt. Sebastian är en hard-core Hammarbyare! Har han efter sin far.


Tillbaks i lägenheten. Söta systrar! Och Lukas.


Utsikt från Fannys och Raúls balkong. Inte annat än bilparkering, affärshus och massor massor massor med trafik. Man vänjer sig säkert med allt ljud från trafiken men jag tyckte det var en ren plåga. Sömnen blev inte bra på hela veckan för all trafik, varenda natt var det någon tjutande siren från utryckningsfordon. Men Fanny och Raúl är nöjda med att bo där och det är huvudsaken. Snällt att de lånade ut lägenheten åt oss så vi slapp betala hotell eller vandrarhem.


Jaha... denna dag besökte vi Alcázar-palatset. Det finns en lång historia om detta palats precis som det finns om Katedralen men jag blandar ihop historier väldigt lätt så jag visar bara lite bilder.

Katedralen var vi in i lite grann också, på gratisdelen. Men den är så ofantlig stor så vi struntade i att se den delen där man måste betala inträde för att se, bl a gå upp i tornet. Jag har tidigare sett stor del av Katedralen och gått högst upp i tornet. Mamma och moster insåg rätt fort att de inte skulle orka gå upp i tornet. Så vi koncentrerade oss på en tur i Alcázar-palatset och påfågelsparken, vilket jag tyckte var bra mycket mer sevärt än Katedralen.
Lite synd i o för sig att inte Sebastian fick se den magnifika utsikten från tornet.


Snygg trio i början av den långa turen genom alla byggnader, gångar, parker.


Sebastian hyrde en informationstelefon. Vi andra gick efter honom. Han berättade lite grann om de olika rummen överallt. Det var verkligen en gigantisk byggnad. Mycket estetisk.


Vacker spännande trappa.


Som ledde upp hit. Nästan allt i byggnaderna var speciellt och varierat. Ingenting gick igen... allt var unikt.
Jag hade bara min mobilkamera (som vanligt) under veckan och tog därför begränsat med bilder. Fanny har på sin blogg (www.fannyboren.blogspot.com) skrivit och visat mycket fina bilder från hela vår vistelse hos henne. Läs och kolla gärna där.


Efter den långa turen i palatset och i påfågelparken gick vi så vidare genom stan.
Här poserar Sebastian och moster som matador och flamencodansös! Snyggt par!


Vi fortsatte längs kanalen. Det är väldigt skönt att gå längs vattnet. Bort från all trängsel och trafikbuller. Nog för man hörde trafiken men ändå avlägset.


Ett av mina favoritställen nära Katedralen. Otroligt gott apelsinvin! Lagom starkt, lagom sött. Här häller han i ordentligt i glasen må jag säga. När jag var i Sevilla januari 2008 var det kallt ute, ca +10, då värmde apelsinvinet gott.


Sebastian fick i försenad födelsedagspresent av Fanny och Raúl, en stunds Spa alldeles för sig själv i lugn och ro. Tog lite bilder medan vi väntade på att han skulle komma ut.


Miljön var sådär härligt rofylld som man kan tänka sig ett spa ska erbjuda. Jag var på en spa-anläggning utanför Tallin för några år sedan, men miljön på detta spa i Sevilla höll en helt annan klass.


Det var avkopplande att bara få insupa miljön medan vi väntade. Dofterna från ljus och oljor kändes välgörande.
Sebastian var väldigt nöjd med sin Spa-stund.


På kvällen gick vi alla iväg på fin restaurang nere vid kanalen för att fira Fannys 25-års dag. Hon fyllde egentligen år dagen efter men då var det vår hemflygartur på eftermiddagen. Så vi sjöng för Fanny och gav henne lite presenter där på restaurangen.


Hon fick pengar till nya träningsskor av oss. Hade egentligen tänkt att köpa ett par skor och ge henne på kvällen men det var svårt hitta något som jag var säker på hon ville ha. Därför blev det pengar istället. Och så hade jag gjort ett scrap-album med bilder på Fanny från det hon var liten till vuxen.


Efter middag och födelsedagsfirande så ville Fanny ut och festa med Raúl och Sebastian. Så vi "gamlingar" tog taxi hem. Lustigt nog togs detta kort på mig och Sebastian nästan exakt på minuten på dygnet då Fanny föddes för 25 år sedan. Egentligen synd att det inte var på mig och Fanny. Men just då tänkte jag inte alls på vad klockan var.


Sista bilden innan vi åkte till flyget.

Tyvärr blev det mest kaos sista timmarna innan vi åkte iväg...

Senare samma kväll kom Evelina ner och hälsade på Fanny. Det var bra för jag förstörde nog rätt mycket av Fannys riktiga födelsedag.
Det har jag bett om ursäkt för.

Hettan, allt storstadsmyller och den hemska trafiken plus bo med mamma och Sebastian i en trång lgh blev till slut för mycket för mig. Inte en enda pol eller strand att bada i. Min hjärna fick kortslutning. Ville hem hem hem!!!! Va ensam och ha tyst!


Fanny och Raúl på Ferian tidigare i veckan innan vi kom dit.

Hej då båda två!








Kommentarer
Postat av: Kristina



Måste säga att bilderna va jättefina.

2011-08-13 @ 21:15:38
URL: http://kristinabloggar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0