Påsk och 30-års firande

Det var ett fantastiskt väder vi hade över påsken!

På långfredagens eftermiddag packade vi bilen full av mat, paket, skidor, hundar m m.
Åkte tillsammans med Hampus, Sebastian och Ellenor till en stor Kåta en liten bit utanför Arvidsjaur.
På kvällen åt vi lite påskmat och umgicks en stund.
Hampus, Sebastian och Ellenor gick iväg senare och badade bastu hos en granne som Ellenor är släkt med. Jag och André och hundarna bäddade åt oss i kåtan och somnade gott.

Morgonen efter, alltså påskafton var det varmt och soligt ute redan klockan 7. Fantastiskt härligt att kunna ta med oss kaffe och frukost ut och bara njuta i det härliga vädret.
Halv 9 tog jag skidorna och Nanok med mig på en lång alldeles otroligt skön tur på ca en mil. Solen värmde så gott och Nanok drog gladeligen mig på skarsnön. Lätt för henne att springa på och lätt för skidorna att glida på. Perfekt.
Sedan åkte vi in till Arvidsjaur en sväng och handlade och gick in på ett nygammalt fik.
När vi kom tillbaks till kåtan så hade Ellenors mamma med sin man och yngsta son anlänt.
Vi fixade fint och dukade långbord i kåtan.
Vi skulle inte bara fira påsk tillsammans utan även fira Sebastians 30-års dag. Det blev väldigt lyckat.
Jag gjorde iordning för en tipspromenad utomhus... där frågorna handlade om Sebastian.


Här ser vi deltagarna vid första frågan. Mycket huvudbry blev det men det var meningen också.


Det var 7 frågor sammanlagt. Och så skrev jag längst ner på varje lapp hur de skulle ta sig till nästa fråga.

Inte helt oväntat blev det Hampus och Ellenor som kom på delad förstaplats. Så de fick dela på priset som var en god ägglikör. Men de delade med sig av drickat till resten av församlingen under kvällen.

Det ser kanske inte så skönt ut med all snö ute men det var verkligen väldigt varmt. Skillnaden här uppe mot södra sverige är att det inte blir sådär grönt och med små vårblommor som spirar i vårvärmen. Nej här är det bara brunt och trist så därför kunde snön lika gärna ligga vit och fin lite längre. Men när blommorna och träden väl sätter fart i juni så är färgerna desto mer intensiva här och håller sig så länge och blir inte utblommat på samma sätt som neråt landet.


Presentbordet

De flesta presenter öppnades här, men några sparades till självaste födelsedagen 27 april.
Vi åt den goda påskmaten innan paketöppnandet. Bland annat hade Sebastian själv gjort flera utsökt goda sillar. Det har blivit hans specialitet. Mums! Det var det godaste av allt tycker jag.


Här håller Sebastian upp en tavla som jag scrap-bookat med fotografier på honom från olika händelser i hans liv. Det var lite svårt välja ut foton för jag hade så många fina och från så många speciella händelser, men det blev bra till slut.


Påskgodis fick han också.


En bonuspresent i form av begagnat lättviktstält.


Här provar Sebastian den presenten som han uttryckligen önskat sig... Haglöfs ryggsäck på 65 liter. Stefan tynger ner den för att Sebastian ska känna hur den känns med lite vikt. Men vi får hoppas att Sebastian slipper ha Stefan i ryggsäcken hädanefter.


En prinstårta med 30 ljus i. Det är väl nästan tradition i vår familj med hemmagjord prins- eller prinsesstårta.


Här är han prinsen med tårtan!

Och så blåser han ut alla 30 ljusen! Det blev tyvärr inget kort på när vi sedan placerade tårtan på mitt specialtårtfat som är ett spelande och blinkande tårtfat. Det är egentligen fruktansvärt fult och hemskt, men jag tycker det är roligt med hemska saker ibland. Den spelade Happy birthday JÄTTEHÖGT och blinkade JÄTTEMYCKET...


Efter all mat och tårta och firande satte vi oss ute vid eldstaden. Grannens lilla kille hade gjort en så fin träbåt med grönt segel. Han hade haft den nere vid det stora vattnet och lekt med. Nu fick den ligga i en liten pöl. Den var så gullig.


Och så dags för gruppfotografering. Sebastian i mitten och vi andra bredvid. Jag satte på mig min cerisa tröja eftersom det började skymma ute så då var ju nästan allt mörkt.

Sedan stack alla iväg och badade bastu igen... utom jag och André. Vi kanske var lite tråkiga men vi visste att det skulle bli mycket alkohol och vi orkade inte med det.
Dagen var bra och vi var alla nöjda...

Än en gång:
GRATTIS SEBASTIAN!!!!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0