Nanok

För ungefär en månad sedan hittade jag en hund till salu på Blocket. Hade väl tänkt att jag skulle köpa mig en valp eftersom det inte alltid är så lätt att ta över en vuxen hund. Det är både för och nackdelar med valpar respektive ta över vuxen hund.
Men jag letade ett tag och hittade inte det jag ville ha, hade tänkt att det kanske passar mig bättre med en Alaskan Husky eller liknande av olika anledningar.
Hur som helst så hittade jag en vuxen tik utanför Älvsbyn. Ringde dit och bestämde att åka och titta på henne. André verkade intresserad också.

När vi kom dit så kändes hemmet och miljön där inte nåt vidare bra. Ingen direkt ordning och hunden hade överskottsenergi för hon fick inte mycket promenader, satt i sin hundgård mest. Ska inte gå in på detaljer utan det var en olustig känsla av att hunden inte blev omhändertagen.
Jag var lite tveksam till att köpa henne eftersom jag inte ville misslyckas en gång till och kanske lämna tillbaks även denna hund. Men André verkade så positiv och tyckte vi kunde ta henne på prov på en gång. Så vi tog med henne.

Det har inte varit jättelätt med Nanok som hon heter. Men det som var väldigt skönt var att hon fann sig till rätta i samma stund hon klev innanför dörren hos oss. Nanok verkar inte ha saknat sitt gamla hem någonting. Hon har uppfört sig som om hon alltid bott hos oss.
Men visst har vi fått jobba en hel del med hennes uppförande på olika sätt. Verkar som ingen har brytt sig om hennes olater. Gick knappt gå med henne i koppel för hon höll på att dra omkull mig hela hela tiden de första veckorna. 
Men med mycket träning har hon nu blivit bättre.
Det är lite annat som vi också jobbat med och vi ser framsteg hela tiden så det känns positivt.


Nanok är ett yrväder så det går bara ta kort på henne när hon är trött och ligger och vilar. Här är hon ute i stugan med mig och Tiffany. Då får hon ligga i min säng och det tycker hon om.
Hemma hos André får hon inte ligga i sängen men det funkar jättebra och hon lägger sig alltid på sin egen bädd. Rispan hon har vid ögat fick hon tydligen när hon var valp, det var någon annan hund som gjorde illa henne då och sedan har hon haft det där ärret. Men det rinner inte ur ögat eller verkar vara besvärligt för henne.

De förra ägarna sa att hon är en Siberian Husky...? Men det såg jag på en gång att det kan hon inte vara. Har varken exteriör eller päls som en Siberian. Om det nu inte är så att det finns sån här typ av Siberian men det är tveksamt. Så vad är hon för ras? Ja, inte vet jag. Möjligen Alaskan Husky.
Någon som vet? Några papper fanns inte på henne...? Märkligt...

Vilar i hallen hos André.
André är väldigt engagerad i Nanok och det känns jättebra tycker jag. Han har köpt en massa olika selen, täcke, väskor m m.
Vi håller på träna henne till lite draghund. Hon är rätt duktig på att dra sparken med mig och Tiffany på (eller André). Jag sparkar ju såklart också när jag står på sparken, och fort går det verkligen emellanåt. Tiffany sitter så nöjd i cykelkorgen som André monterat dit. Ska ta kort på det vid tillfälle.


Här får Nanok prova sina nyinköpta väskor. André har skickat efter dem och de passade henne jättebra. På bilden har hon svansen mellan benen för hon tyckte nog det var lite konstigt med väskorna. Hon invigde dem på riktigt igår. Då tog André med henne till affären så fick hon bära hem grejerna sedan. Hon gick tydligen väldigt bra med väskorna på sig. Hon fattade väl då vad det hela gick ut på. Duktig hund!

Tiffany fick också prova väskorna. Men hon ska inte behöva bära grejer i dem det lovar jag. Lilla sötnosen min!

Nästa projekt som står på tur är att ta med Nanok ut på skidtur med dragselet! Det blir till att träna henne tills det funkar. Tror jag kommer åka omkull några gånger i spåret innan hon förstår vad hon ska göra. En pulka ska vi skaffa till henne också så hon kan hjälpa till att dra lite grejer när vi åker på längre turer. 

Det är kul med våra hundar. De är så snälla och tillgivna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0