Höstdagar

Visar här lite fina höstdagar. Vi hade ju en fantastiskt varm och skön höst här uppe. Och det var för väl det eftersom vi hade en minst sagt kall och trist sommar. Några sköna sommardagar hade vi väl men de var väldigt spridda sådana. Hade ju varit skönt om det kunde varit några bra sommardagar efter varandra... men icke.


Jag och Tiffany tog en promenad från stugan till Sakkavare ca 5 km fram och åter. Jag hade bara varit där vintertid och det var verkligen helt annorlunda nu utan all snö.
Ser ni alla spön bak i båten? Det är till för trollingfiske. Väldigt många som sysslar med det på Hornavan. Här syns inga segelbåtar ute på vattnen utan här är det bara fiske som gäller. Men vem tackar nej till att få upp stora feta Öringar och Rödingar?

Här ser man spöna lite bättre. Vilken härlig dag det här var!!!


Kolla här då! Jag odlade jordgubbar direkt i en plantjordspåse. Och jag fick några jordgubbar som mognade lite senare på hösten. Och fast de inte var jätteröda så var de mycket mycket goda ändå, söta och milda i smaken. Blir spännande till nästa år.


Och i skogen fanns det blåbär. Plockade lite blåbär som finns i frysen. Och så plockade jag och André och bakade till hans födelsedag och några andra tillfällen. Jag hade färska blåbär ibland till frukostyoghurten. Vet ni att det är jättenyttigt med blåbär? Måste plocka mycket mer nästa år. Var lite lat denna höst. Vi plockade även Hjortron i augusti. Så det har vi också i frysen. Känns så lyxigt att ha plockat bär och ha i frysen. Här uppe är folk verkligen duktiga på att vara ute i skogen och plockar hinkvis med bär!


Gångvägen nedanför mitt jobb.

På den här bryggan som ligger mitt i Arjeplog har folk fått stora Öringar och Sik och Harr. Fantastiskt!

Samma ställe som de två bilderna ovanför. Jag är på väg hem efter jobbet denna tidiga morgon. Och jag blir alltid så lycklig när det är såhär stillsamma och bildsköna mornar. Till höger ser man bron som binder samman Kyrkholmen med "centrum".


Jag, André och Tiffany tog en uppfriskande liten vandringstur uppför Akkilis. Äntligen! Jag har längtat att få gå upp där igen sedan förra sommaren när jag var upp ensam där.
Känns skönt inombords att vi hade en så härlig dag där uppe, nu när vintern har kommit. Många åker skoter upp där på vintern och grillar.

Det var lite besvärligt att gå i allt ris på Akkilis tyckte Tiffany. Men hon knatade på med sina korta ben och runda mage.

Min lilla sötnos! Det rosa halsbandet har Molly och Gabi köpt till henne. Det står Hunter på halsbandet så om hon kommer bort nånstans här i Arjeplog är det ingen som kommer fatta vem Hunter är. Men det är bara jag som har en svart dvärgpudel så hon kommer nog till rätta ändå. Och troligtvis springer hon inte bort sig heller.


Uppe på toppen stod en gammal rostig ugn! Och varför? Tänkte först att kanske någon eldat under och fixat nån slags mat men det verkar långsökt. Men vem har släpat upp den där? Det är ändå rätt brant bitvis upp på Akkilis.

Matrasten är klar. Akkilis bjuder på en fantastisk utsikt må ni tro. Det måste bli en återkommande tradition att göra ett besök där sommar eller höst.


Och så kommer här förstås lite "stugbilder". Jag tröttnar aldrig på att ta kort där ute i Hällvik.


Träden speglar sig i vattnet och vattnet är så stilla att träden ser exakt likadana ut i vattnet som på land.

Stugans baksida i den bleka morgonsolen.

Och framsidan.
Stugan är såld nu så det här var de sista bilderna jag tog. Den gick för väldigt dyra pengar så jag hade verkligen inte en chans att "buda" på den.
Men det gör inte så mycket... jag är tacksam att jag fick vara där drygt ett år och det har varit jättehärligt. Nu kommer nya tider.

Morgondis i viken. Jag blir alldeles varm inombords när jag tänker tillbaks på den fina hösten.


Men jag är ändå kvar i Hällvik fast några meter från Lillön. Grannarna Lisa och Krister har en gäststuga som de erbjöd sig att hyra ut till mig. Vi har ju blivit så goda vänner så det är klart jag gärna flyttade över mina grejer till deras gäststuga.
Så det blir en fortsättning därute i Paradiset vilket jag är glad och tacksam över.

Och så bryggan igen. Alltså Gud så stämningsfull bild! Och det är verkligen precis så härligt lugnt, tyst och fridfullt. Där på bryggan satt jag och mediterade de sista fina höstdagarna innan jag flyttade iväg till andra stugan.

Jag kommer ha kvar i stort sett samma utsikt över Hornavan.
Det är en finsk familj som köpt stugan på Lillön. Det blir verkligen härligt för dem att komma och njuta av Lillön. Det unnar jag dem verkligen! De är hjärtligt välkomna ut till Hällvik.

Ja jag tjatar och tjatar om detta ställe, men jag har aldrig mått så bra någonstans som ute i Hällvik. Därför är jag oerhört tacksam att få vara kvar fast inte ute på Lillön förstås.
Men det är så härligt och vackert i hela Hällvik. Här ser man över till grusvägen som man kommer på när man åker till och från Arjeplog.

Och ännu mer Lillön. Tycker bilderna är vackrare än de flesta vykort jag sett.

Och dasset en sista gång. Här på Lillön fanns det jättemycket blåbär och lingon. Hoppas nya ägarna blir glada åt det och plockar och mumsar nästa höst.

Och så Galtispuoda i morgondiset. Mmmm...

Här var lite tidigare på hösten. Då låg jag och solade vid båthuset. En av de allra allra härligaste dagarna vi hade. Helt stilla och gassande hett.

Och plötsligt så såg jag en miniödla på uthusgrunden. Så himla söt. Den njöt nog av solen lika mycket som jag.

Jag ville helst hålla den i min hand men det tror jag inte den ville så jag försökte inte ens.

Nu är jag och busar med den här lilla raringen. Hällviksbo som han är. Tänk om han alltid kunde vara så här liten och gosig!

Ännu en Hällvikare! En av de fyra brorsorna. Alla ungarna är fantastiskt gulliga och mysiga. Gabriel är en riktig storfiskare. Denna vinter har vi sagt att vi måste ut lite mer och pimpla han och jag.

Nu bor vi ju ännu närmare varandra. Ser fram emot vara i nya stugan denna vinter. Slipper i alla fall en massa jobbig snöskottning som höll på att ta fullkomligen knäcken på mig förra vintern.
Kommer bilder på nya stugan snart det kan ni va säkra på. Och vyn därifrån.
Jag har en stor härlig altan som kommer bli supermysig att sitta på till våren.

Blev ett väldigt långt inlägg denna gång. Hoppas det inte blev för tröttsamt och att ni orkar läsa och titta!

Ha det så bra alla fina människor!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0