Vinterkläder

Nu ska det bli modevisning här på min blogg. Jag vet ju att det finns en hel del tjejer som blivit kändisar pga sina modebloggar! Helt sanslöst tycker jag. Tänk att öppna en blogg och så gå ut på stan och handla (eller "shoppa" heter det ju numera löjligt nog) kläder som man tycker om... och sen ställa sig och posera i kläderna och ställa in kameran på självutlösaren (konstigt ord???) och så "klick, klick, klick" så har man en radda kort som man tar in på sin blogg... och efter ett tag så är man kändis pga sina heta trendiga kläder.
Ja, det gäller inte mig i alla fall... jag har aldrig varit in och kollat deras modebloggar, är antagligen jättebra bloggar och välformulerade. Men det känns lite märkligt att man kan bli så känd på en modeblogg.

Hur som helst kommer det lite mode eller "fashion" här också. Vinterkläder här uppe är helt annorlunda än i södra Sverige. Här kan man inte bara köpa kläder för att de är snygga utan de måste verkligen kunna hålla kyla och storm från kroppen. Så nuför tiden handlar jag aldrig kläder på HM. Det blir de riktiga friluftsbutikerna.
Här får ni lite smakprov:


Min älskade Fjällrävenjacka som jag köpte för ett år sedan i Haparanda. Funkar hela vintern utom när det är som kallast, dvs kallare än -25 grader. Då är det dun som gäller och då har jag min blå BikBok-jacka som jag faktiskt köpte innan jag flyttade hit... och den funkar förvånande nog.


Här är en annan mycket användbar dunjacka. Northface är inte att förakta. Denna super-super lätta dunjacka är perfekt att ha året runt, väger endast 330 gram. Perfekt att ha i ryggsäcken, nedstoppad i en packpåse tar den nästan ingen plats alls, och väger som sagt nästan ingenting. Skön att ta på sig även sommartid på kvällarna när det är kallt på fjällvandringarna eller cykelturerna. Kan jag verkligen rekommendera.


Den här Haglöfs fleecejackan köpte jag också förra året i Haparanda. Även den är perfekt att ha året runt här uppe i blåsten, insidan är nämligen i s k windstopper-material.

Nackdelen med att bo så nära fjällvärlden är att det blåser så förbannat mycket. Ibland blir jag så less på denna blåst och vill inte bo kvar. Men när jag då tänker efter vad jag har för alternativ så är det bara att bita ihop och vara nöjd med att bo i Arjeplog.
Var ska jag annars bo? Aldrig i livet att jag flyttar ner till Uppland igen, till all stress. Och ska jag bo här uppe i Norr så känns det tämligen ointressant att bo i inlandet eller vid kusten.
Men men... tiden får utvisa om jag stannar eller kommer på andra tankar. Jag har ändrat mig förr och kan såklart ändra mig framöver också.


Wow! Mina nya finska stövlar. Kuoma. De är så himla himla snygga och så himla himla sköna! Köpte dem för ett par dagar sedan. Vi har en jättebra skoaffär här i Arjeplog. Har varit nöjd med alla skor och stövlar jag köpt där. Och inte är det dyrare än nån annanstans heller.
Man kan maskintvätta dessa stövlar... bra va? Det som jag verkligen gillar här uppe är att vintrarna är så vita och torra så man kan ha vita eller väldigt ljusa stövlar och kängor utan att de blir smutsiga. Inget slask och grusmodd på trottoarer eller vägar. Bara vit härlig snö!


Den här Firefly jackan köpte jag för flera år sedan på Intersport. Den tycker jag fortfarande väldigt mycket om, och funkar också jättebra här uppe höst och vinter när det inte är kallare än 5-10 minusgrader.
Tycker den passar så bra till mina nya stövlar. Och så köpte jag vita överdragsbyxor häromdagen så nu känner jag mig otroligt snygg när jag går ut!


Rosa! Jag älskar verkligen rosa... alltså inte på allting och inte alltid. Men jag blir ändå glad av rosa och röda kläder.
Adidasjackan köpte jag i våras när jag verkligen suktade efter färg färg färg. Naturen här uppe på våren (dvs maj och halva juni) är det mest färglösa man kan tänka sig. Inte alls så härligt och vackert som i södra Sverige. Då vill jag belamra mig med färg överallt.
Det rosa understället köpte jag i förra veckan när vi var i Skellefteå. Känns så uppiggande när jag får ha färgglatt intill kroppen.


Merinoull är fantastiskt skönt och varmt och otroligt funktionellt. Det ska jag köpa lite då och då. Är ju väldans dyrt så helst ska det vara nåt nedsatt pris på plagget, men det är inte så ofta. T-shirten fick jag av André när jag fyllde år och Lundhags-linnet köpte jag i somras när vi var i Stockholm.


Den här underbara Aklima-merinoulls-tröjan fick jag av André i våras! Han är väldigt snäll som kostar på mig så fina saker... bara för att han vill överraska mig ibland. Sådant är väldigt uppskattat. Just den här modellen kan jag varmt rekommendera alla frilufsande människor. Luvan kan vikas ner så den antingen är som en polokrage, eller så tar man den bakom huvudet och nacken så halsen blir mer fri, eller så kan man dra huvan över huvudet så har man en heltäckande skön tröja när det är iskallt.


Mössor har jag en väldigt stor passion för. Köper flera varje vinter. Här är mina favoriter för tillfället. Fjällrävenmössan köpte jag förra vintern och tycker lika mycket om den fortfarande. Norgemössan köpte jag i somras när jag och André var ute på vår 50-mils cykeltur till Norge. Den var naturligtvis på rea och då passade jag på att få mig en snygg ny mössa till vintern.

Den svarta stickade "kepsmössan" hade jag hela hösten. Snygg och skön. Nu är det för kallt och snöigt att använda den. Mina superhärliga vita Barts-öronmuffar är verkigen varma och härliga. Jag har ju tidigare haft öronmuffar som jag köpt på typ HM eller liknande men jag kan lova att dessa är av en helt annan klass. Om jag nu ska nånstans och av någon anledning inte vill förstöra frisyren så har jag varma öron som tur är. Avskyr att frysa.
Och frysa behövar man ju inte med rätt kläder och grejer.


Mina jättefina varma och sköna hemstickade sockar! Visst är jag duktig som stickar såhär fint? Snart klar med ett par till... grå. Det är liksom så roligt att sticka sockar och annat här uppe eftersom användandet av ullplagg är i stort sett helt nödvändigt på vintern. Och hemstickat är så mysigt, bara känslan av att ha stickat själv...


Hestra-handskar. Dessa är nog det allra viktigaste bland mina vinterkläder. Händer och fötter får bara inte bli kalla! De svarta har jag när jag åker längd-och tur-skidåkning. Fodret går att ta ur vilket är så gott som helt nödvändigt när man är ute hela dagarna på skidor. Inte skönt om man blir för svettig om händerna heller. Då är det så skönt att bara ha den yttre delen som vindhandske.
De vita handskarna är nog de allra skönaste jag nånsin haft på mina händer. Fodret är supermjukt och är som fingervantar inuti. Och så är hela handsken så följsam. Passar utmärkt i backarna på utförsskidorna.
Evelina lånade de vita handskarna förra vintern och hon gillade dem verkligen! Ett tips till den som vill köpa nåt fint till Evelina i julklapp! Micke t ex...


Mina favorit-Buffar. Jag använder inte halsdukar längre. Bara buffar eller såna där "fuskpolosar". Mest använder jag dem runt halsen, men även som mössa eller hår/pannband.
Den blåmönstrade har fleecefoder på halva längden.

Ja det var min lilla modevisning. Blir jag kändis nu?

Jag känner mig mer välklädd och snygg nuför tiden när jag i stort sett bara handlar sådant här. Tänk att man ändrar sig så mycket. Är liksom knappt intresserad av nåt annat än funktion och komfort. Men såklart ska det vara snyggt också. Annars är det inte kul att kosta på så dyra kläder.

Köpte en jättesnygg Bergans-tröja/jacka till Evelina när hon fyllde år. Visste inte om hon skulle gilla den, men det gjorde hon. Det var roligt tycker jag.

Nej, nu ska jag och Tiffany åka ut till stugan och mysa för oss själva. Nanok och André stannar inne i Arjeplog.

Ha en bra AllaHelgons-helg!

Kommentarer
Postat av: Den ömma modern

Jättefina kläder! Ja nu blir du nog superkänd och kan tjäna mycket med pengar så du kan köpa Tippet. Men så var det ju, du vill ju inte tillbaka till Uppland så det "skiter sig" som din storebror brukar säga. Kram från "den ömma...."

2010-11-06 @ 10:54:32
Postat av: Bloggarn

Jo jag skulle flytta tillbaks om jag kunde köpa Tippet. Då skulle det vara värt flytta ner eftersom jag då skulle bo avsides och dessutom kunde ha höns och odla grönsaker som jag så gärna vill. Men nu hoppas vi att huset blir sålt till någon som uppskattar Tippet lika mycket som vi!

2010-11-08 @ 08:17:37
Postat av: Fanny

haha, du är så rolig ibland. Jag tror du blir kändis nu! puss puss

2010-11-08 @ 19:26:00
URL: http://fannyboren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0