Vinter igen

I år har vintern varit lite försiktigare med sin framfart än förra året. Än så länge. Lite lättare hänga med i omställningen. Förra året rasade vintern in väldigt dramatiskt och jag är tacksam om den invandrar lite stillsammare... Den behöver inte vara lika sträng och bister som den förra heller...

Fast vi fått ca 3 dm snö så har inte skidåkningen kommit igång, det har varit kallt på nätterna men rätt varmt på dagarna så snön är inte skidåkvänlig än. Annars ser jag fram emot få sätta på skidorna på fötterna.

   
Hornavan ångar 


Vinter-Galtis i solnedgång


Kylig kärlek


Lada på stolpe utanför Silvermuséet


Vår vackra kyrka i vinterskrud.
Där går jag in lite då och då för mig själv. Tänder ljus för mina kära som inte finns här längre. Och så sitter jag gärna och läser i någon av alla böcker som finns till försäljning, ibland köper jag något. Finns böcker, cd-skivor, ikoner, kort. Man stoppar pengar i en bössa på väggen. Härligt att det funkar här uppe i glesbygden. Ingen stjäl något i kyrkan vad jag vet. 

I början när jag bodde här var jag så inrotad med att vara på min vakt mot tjuvaktiga och oärliga människor... men nu har jag vant mig vid Arjeplogarnas ärlighet. Bara vissa säsonger man behöver vara mer försiktig när turisterna invaderar Arjeplog.

Snart börjar testsäsongen då ökar Arjeplogs befolkning med det dubbla nästan! Inne i samhället bor det ca 1800 personer, och testarna kan ibland vara uppåt 1500 st. Nu har det väl minskat lite med testare sedan lågkonjunkturen men nog märks det tydligt ändå att Arjeplog blir lite mer "crowdy" än vanligt... och på söndagar när de har ledigt så hyr de alla skotrar som finns och syns och hörs överallt.


Här testas ett litet större fordon på Hornavans tjocka is! Otroligt så mycket fordon det testas på Hornavan och andra sjöar här varenda varenda vinter. 

Och jättemånga Arjeplogare hyr ut sina hus till testarna och tjänar multum! Vissa av uthyrarna bor då själva i sina stugor (som nästan alla har här) eller bor i husvagn. Men med tanke på hur mycket pengar de får på uthyrningen så förstår jag att det är värt det. Då kan de renovera sitt hus utan att ta lån, köpa lyxiga prylar till hemmet, åka utomlands och en massa annat roligt.


Själv nöjer jag mig och ser fram emot härliga turer på skidorna.


Och utförsåkning på Galtis och i Jäkkvik.

Hoppas alla får en härlig vinter!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0