Nya stugan i vinterskrud

Älskade underbara vinter!
Tänk om vintern kunde fortsätta så här... då skulle det vara helt fantastiskt. Kallt och några decimeter snö. Ingen blåst och när det har snöat har det vräkt ner massor på ett par dagar och sedan uppehåll en-två veckor. Perfekt. Och vi har haft ovanligt mycket sol också. Helt perfekt!
Arjeplog är så vackert så vackert i vinterskrud.
Just nu känns det som Sveriges paradis att få bo här uppe.


Jag och hundarna har varit ute i stugan nu i några dagar och haft det hur skönt som helst. Nanok blir duktigare och duktigare för varje dag. Hon springer och ser så lycklig ut i snön ute i stugan. Märks att hon älskar snö! Hennes dykningar ner i snön skulle jag vilja filma. Efter dykningen försöker hon liksom simma i snön. Ser väldigt speciellt ut.


Min fina lilla stuga i härlig vinterskrud. Denna stuga går man förbi när man ska till den förra stugan som ligger på Lillön. Vägen/stigen dit går bakom. (eller baki som man säger här uppe)

Trivs minst lika bra i denna stuga. Nästan bättre till och med. Som det känns just nu i alla fall.

Mina kompisar fåglarna får mat på tre olika ställen. Just nu är det nästan bara Talgoxarna som visar sig. En och annan Domherre, Talltita och Nötskrika har jag sett. Senare under vintern kommer det en massa olika fåglar i omgångar. Det är så himla roligt tycker jag. Har fått ett par stycken fågelböcker av min mamma och så har jag köpt en kikare. Så nu har jag lärt mig en hel del om fåglar. Det blir något särskilt med fågelskådning när man sitter ensam i en stuga utan annan social stimulans. Men jag är så glad för det och stortrivs med det livet.


Grannungarnas gungställning i vinterskrud.

Fyrhjulingen i vinterskrud.

Lekborgen i vinterskrud.


Utsikt från stugans trapp. Grannungarna har fått en ny skoter så spåren efter deras framfart syns tydligt här.

Här har vi den efterlängtade skotern. Jag och Sebastian ska försöka få tag i en liknande. Hade tänkt köpa skoter förra vintern men André lyckades övertala mig att inte köpa någon. Han tycker det är för dyrt att ha skoter för den lilla användningen man har för den.
Men va sjutton... jag måste få ha lite kul åtminstone en vinter med skoter. Jag och mina killar kan komma iväg på lite roligare pimpling ute på Hornavan om vi har en skoter att komma iväg på. Att bara kunna pimpla ute i stugan eller i Rapatjärn känns inte så roligt. Så denna vinter blir det en skoter så fort vi hittat en prisvärd sådan. André som inte är det minsta intresserad av skoteråkning eller fiske förstår jag att han tycker det är onödigt.


Utsikt från trappan åt annat håll. Den såg så vacker ut den ensamma björken där med sina frost- och snötyngda grenar och med den bleka solen i bakgrunden.

Här ser ni ensamma björken några meter ifrån. Till vänster bakom träden ligger bastun.

Vinterbjörkarna som var på förra bilden till vänster syns här igen ännu lite längre ner taget från gården utanför grannens hus.


Här kommer Nanok springande i full fart. Lyckades fånga en skymt av henne.

Ååå så härligt och kul det är med snön! Och att få springa lös hela dagarna ute på landet. Det var verkligen med ett välmående kroppsuttryck hon rullade sig i snön nedanför mina fötter.

Här kommer hon i full fart från andra hållet och då hann jag inte få med hela henne på bild.

Här sa jag åt Nanok att vara still och då ser hon genast uttråkad ut. Men hon är en glad och tacksam hund. Vi har verkligen fått tag i en hund som passar oss, det är jag glad över.


En bild upp i skyn. Denna dag var det så härligt vackert ute så jag tog hur många bilder som helst. Skulle gärna vilja få med alla mina känslor i bilderna också.
Kan ni känna min glädje, entusiasm och sprittande energi? Galet kär i vinter-Arjeplog när det är så här!

Tomten kall och frostig minst sagt...

Men jag tror att tomten trivs bättre här uppe än i Enköping... han sa det förra vintern till mig...


Vy från bastun över Hornavan. Bakom träden till vänster ligger "gamla" stugan. Är en bit av Lillön som syns. Så det är inte särskilt långt jag flyttat.

Ja här kommer ännu en bild som jag tyckte jag fick in en kärlekskänsla i.
Mycket kärlek.
Grannens lilla uthus syns som står nere vid sjön. Där har de alla sina nät som de brukar lägga ut. Smart att lägga ut nät året runt så har man ju fisk så gott som gratis! Sik, Abborre, Öring är inte fyskam minsann.

Samma uthus.
Samma känsla av kärlek, värme, lycka... Tomtebolycka är det i ordets rätta bemärkelse.
På uthusets bortre ände tänkte jag och Lisa att vi skulle fixa till så vi kan ha höns där. Lisa vill också ha höns precis som jag så det ska bli roligt att ha tillsammans.

Vinterbjörkar i viken intill Lillön. Galtis syns lite grann upptill.

Solen smög fram och visade sig såhär fint vid husknuten.

Ser ni så nedtyngd grenen är av frost och snö. Fast det varit så kallt nu en längre tid så har det ändå varit hög luftfuktighet så därför har frosten byggts på träden hela tiden. Det är därför det är så extra vackert ute nu med blek sol och mystisk magisk dimma. Bara sådär lagom mycket. Inte tjockdimma utan bara sådär lätt slöjdimma.

Bastun. Den är välanvänd kan jag säga. Lisa och Krister och deras barn badar bastu ofta året runt. Jag har inte varit med någon gång ännu men det ska nog bli av nu när jag flyttat upp närmare dem. Nya stugan ligger alldeles bakom bastun.

Ännu en vinkel på min stuga. Än så länge har vi inte så mycket snö men det dröjer inte länge förrän snön går halvvägs upp till fönstren. Känns lite konstigt just nu men jag vet att blir så.

Det här är ett sådant där vindspel som klingar så vackert i vinden. Den här är gjord som flera delfiner och där det då hänger klockor ner från. Hade tänkt ta bort den förut men hörde vilket fint klirr den hade när vinden tog tag i den. Och så brukar fåglarna sitta på den så då tänkte jag att då kan jag ju inte ta bort den.
Mina kompisar måste få ha kvar den om de är vana sitta på den.

Ja det var det för denna gång... har så mycket mer att visa och berätta.

Men nu är vi hungriga och ska göra oss iordning och gå ut och äta på restaurang. Ska bli gott, var länge sedan.

Jag, André och Sebastian har idag varit ute och åkt skidor. Var så kul så kul så kul. Och väldigt roligt att Sebastian börjat tycka om att åka långfärdsskidor.
Bilder kommer på den turen alldeles snart.
Imorgon ska det (enligt väderprognosen) bli en till sån där solig och kall fantastisk vinterdag... så då åker skidorna på igen. Och kanske vi får med även Hampus imorn!




Kommentarer
Postat av: Kristina

Hejsan!



Vilka fantastiska bilder, många är tjusiga som vykort. Kom lite snö i går här men en del slaskade bort som vanligt. Den vintern vi hade var ett rent under. Okay! Får gärna bli snö fast inte fullt lika mkt o inte lika länge.Ingen halka heller. Tar hellre sol o lugnt o kallt än detta svinkalla blåsandet. Fast nu i kväll var det faktiskt gött ändå, trots slasket.



Fina saker du gjort o snygga kläder du köpt. Bra att syrran o Trygve fick huset sålt till bra människor. Roligt att du trivs så bra, fast jag skulle säkert få lappsjuka. Jag är ju van med storstan. Bra att det finns fina naturomr här.



Ha de gött min vän o hälsa alla så mkt!



Goa varma kramizar!

2010-11-21 @ 02:06:58
URL: http://blogg.aftonbladet.se/1189
Postat av: Fanny

Ser jättefint ut, snötäckta träd kanske är det finaste som finns. Vill se bilder inifrån stugan också :)



Du får jättegärna göra smycken till mig, om du har tid och lust. Skulle bli väldigt glad :)

Puss och kram!

2010-11-22 @ 12:56:48
URL: http://fannyboren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0