In i stugvärmen

Är lite svårt få bra bilder inne i stugan men tänker leverera lite sådana här. Dottern Fanny önskade en titt in i stugan och det hade jag ju såklart tänkt bjuda på.
Bara det att jag vet att man har en annan smak nere i "södern" så de flesta som läser min blogg tycker säkert att det inte är så märkvärdigt eller rent av fult.
Jag själv tyckte det var avskyvärt med furu innan jag flyttade hit. Nu känns det helt annorlunda. Inte för jag gillar när både väggar, tak och golv är furu men det ger en varm känsla här uppe på vintern när det verkligen är is-is-is-kallt ute.

Skulle gärna måla t ex taket antikvitt, eller vitlaserat. Och även lite detaljer som lister och socklar. Blir lite mer rymdkänsla när det är så litet och trångt. Alltför mycket furuinredning blir ju faktiskt dystert tycker jag.
Men jag älskar min stuga hursom helst... med allt furu.


Tycker så mycket om mina gamla saker som jag släpat med mig i många år. Tjocka familjebibeln måste alltid få en särskild plats. Den kommer från min morfar. Innan han dog gav han den till min mamma som är hans enda barn. (min mormor gifte sedan om sig och min mamma fick fyra halvsyskon).
Den gula fina gips-solen köpte jag på Kreta när jag var där med en man jag var tillsammans med för tio år sedan. Den är så fin. Och fina minne från den resan.
Guldspegeln köpte jag och mina stora barns pappa 1979 när vi flyttade ihop. Vi köpte i stort sett allt på auktion när vi flyttade ihop. Inga stora lån eller avbetalningar på möbler och annat utan det var loppisar och auktioner som gällde. Gillar fortfarande det tänket.

I min mysiga säng har jag Romeo och Julia. Julia fick jag av Fanny på någon födelsedag eller jul för många år sedan. Älskar min lilla Julia, hon är ett märkes-gosedjur. Romeo har jag skaffat här uppe i Arjeplog. Tyckte Julia hade varit ensam länge nog, eller hur Fanny?

Den här vackra gjutjärnspiedestalen stod redan i stugan så jag behöll den för den passade så perfekt in i miljön. Fin va?

Stugan är pytteliten så den här bilden visar typ halva ytan i det enda rummet. (finns liten köksdel också). Har inga TV-kanaler men älskar att ligga i sängen och kolla på film för mig själv. Jag och hundarna vill säga... vi har det så mysigt när vi kollar film. Inte för de tittar på filmer men de tycker verkligen om att ligga bredvid mig och bli klappade.

De här gammelrosa gardinerna fick jag av min mamma för många många år sedan och jag har alltid plats för dem var jag än bor. Tröttnar aldrig på dem. Lilla vita gardinkappan är en avklippt bit från ett gammalt lakan som jag tror är från min mormor. Förr hade man ju sådär fina överlakan som var antingen något broderi på eller virkad spets. Eftersom sådana lakan inte används längre tycker jag det var fiffigt av min mamma att hon tog av den här fina biten och gav till mig. Ger stämning i lilla stugan.
Ser ni den lilla figuren i fönstret? Det är Jesus. Gjord av Sebastian när han gick på kyrkans barntimmar när han bara var några år gammal. Den betyder mycket för mig.


Naturligtvis har jag en härlig braskamin så jag kan få sån där skön värme i stugan. Går fort att värma upp den lilla stugan. Har ved kvar från förra vintern.


En hörna av köket. Eftersom jag älskar Pelargoner så har jag nu tagit in dem för vinterförvaring i stugan så på alla fönsterbrädor står mina älsklingar. Till våren tar jag sticklingar från dem alla så då får jag hur många nya plantor som helst som jag sedan kan plantera utomhus till sommaren. Oj så fint det kommer bli. Tyvärr har jag inga Mårbackapelargoner. Fanns ta mig sjutton inte någonstans att köpa i somras! Inte i Arjeplog, inte i Arvidsjaur och inte i Piteå. Ibland har norrbottningarna ingen känsla för skönhet!!!
Så jag fick nöja mig med lite olika färger på de vanliga Pelargonerna.
På väggen under blommorna ser man en liten skymt av en fantastisk tavla min mamma gjort. En av mina favorittavlor. Ska ta lite bra bilder på alla tavlor min mamma målat till mig och visa. Hon är jätteduktig.
I taket hänger ett sånt där doftkrus som man häller eterisk olja i upptill och så värmeljus nedtill. Den fick jag av en annan f d man jag var tillsammans med i mitten på -90 talet. Han har alltid varit en mycket god vän till både mig och mina barn. Tack Janne för du finns!

Samma del av köket fast annan vinkel.

Lilla fina lampan i ett av köksfönstren. Köpte den i Piteå.

Här står jag alltså inne i köksregionen och tar kort mot ytterdörren. Lilla ängeln som är högst upp fick jag nog av svägerskan Gabi tror jag. Den hänger också med år efter år. Viktigt för mig med andlighet så jag har alltid kors, änglar, någon jesusfigur och bibel, ikoner m m väl synligt för jag vill bli påmind om och matad med andlighet. Behöver inte nödvändigtvis vara kristna påminnelser. En fantastisk och betydelsefull bok jag läste för några år sedan som jag varmt kan rekommendera är Herman Hesses "Siddharta" som är en sann lärobok om livet. Borde alla läsa. Lättläst och berikande.
Tavlan har min mamma målat. Tror det är en av hennes tidigaste alster av hennes konstnärskarriär.
Fotogenlampan ovanför är ännu en sak som jag och barnens pappa köpte i början av vårt förhållande i slutet på -70talet eller början på -80. Hade två från början men jag är så klumpig så jag får vara glad jag bara haft sönder den ena.

Ja nu är det slut på den lilla stugvisningen för den här gången. Blir mer när julen närmar sig och jag har gjort julfint både ute och inne. Är så kul med vinter och jul här uppe för det är verkligen så lätt att få mysig julstämning med den underbara snön.
Ser verkligen fram emot få börja julinreda både ute i stugan, i mitt rum hos Hampus och hemma hos André. Alltså inte så att jag tar över och bestämmer helt hur det ska se ut hos André och Hampus för de har så fint hos sig ändå men vill gärna att det ska finnas lite av mig.

Måste snart visa på min blogg mitt fina massagerum jag har hemma hos Hampus. Inrett med mina gamla saker från Vietnam och nyinköpta saker från Indiska. Mmmm... vad jag älskar det rummet. Blir mycket roligare att massera när det är sådär stämningsfullt i rummet.
Fanny ska få bo i det rummet när hon kommer hit över julen. Hon kommer stortrivas där.

Till sist vill jag visa en mössa jag såg i Skellefteå när vi var där och handlade. Men det var andra saker jag var tvungen att prioritera än denna mössa. Brukar inte vara så fattig att jag inte kan unna mig en mössa då och då eftersom jag är lite möss-"freak". Men jag ska köpa den så fort jag kan. Ååå vad jag skulle vilja ha nya mössor varje vecka helst!

Glad blir jag av färger!

Kommentarer
Postat av: Fanny

Tack för rundturen! Ser ut att vara minst lika fint som i förra stugan :) Ser fram emot att få komma upp till er, och få träffa er nya hund! Hon verkar så mysig.

PUSS!

2010-11-24 @ 13:08:40
URL: http://fannyboren.blogspot.com
Postat av: Den ömma modern

Hej "lilla dottern". Ordnat fint som vanligt runt omkring dig. Det var roligt att se din "nya" stuga. Få se hur du skall kunna oordna "vernisage" på mina små alster. Kram "den ömma..."

2010-11-24 @ 13:12:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0