Jokkmokksmarknaden

Ja då fick jag tillfälle att återigen besöka Jokkmokksmarknaden. André och jag tog bussen från Arvidsjaur tidigt på morgonen. Påbylsade med kläder för jag kom ihåg hur kallt det var förra året, speciellt om fötterna. Nu har jag köpt varmare kängor som jag inte ens frös i när det var 35 minusgrader.


Den här vackra samekvinnan tog jag kort på förra året också. Jag är väldigt fascinerad över hennes kläder.

Som vanligt så fanns det otroligt mycket att beskåda både ute och inne.

Har ingen aning om vad dessa plagg kostar men antagligen en hel del. Skulle gärna äga denna klänning. Har tänkt sy en klänning till sommaren med inspiration av denna faktiskt. Får se vad jag kan åstadkomma.


Vad sägs om detta? Den ser faktiskt levande ut tycker jag.

Här har vi en Rödräv som ska föreställa ha fångat en Ripa. Och med prislappen på örat!

Ripor på glid...

Vad är detta då? Vet inte faktiskt.

Vi var osmarta nog att gå och äta lunch när Pekka kom med sina renar och gick genom marknaden. Det var synd att vi missade det för det är en höjdpunkt tycker jag.
Blev lite förvånad att det var så gott som exakt samma utbud och samma personer som ställde upp sina grejer på samma ställe som förra året. Så är det tydligen. Då förstår jag de som säger att har man varit på Jokkmokksmarknaden en gång så räcker det om det inte är så att man ska handla nåt speciellt. Ska man ha typ renskinn, killingskinn och en massa saker till sameslöjd så är det ypperligt att inhandla det på Jokkmokksmarknaden för där finns verkligen precis allt som behövs.

Jag handlade några saker, bl a ett par samiska silverörhängen som är fantastiskt fina.

Kommentarer
Postat av: Den ömma ......

Hej Gumman! hade inte sett dom här bilderna.Fantastiskt fina och vilka kläder! Jag håller med dig. Kram från den ömma....

2010-03-28 @ 12:25:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0