Äntligen värme

Huvva... så kall hela juni var. Nåja några varma och sköna dagar hade vi väl men mest kallt.
Nu i juli har det varit alldeles lagom varmt, ca 20 grader nästan varje dag.
Det lustiga är att när man tittar på SMHI:s prognoser här uppe så stämmer det nästan aldrig. Det ser ut som vi skulle ha regn och kallt nästan hela tiden. Men så är det som tur är inte. Det är ofta mycket mer sol än TV:s väder visar. Det är ju så väldigt lokalt här uppe men det verkar inte SMHI bry sig om.
De visar moln över hela lappland fast det är så olika från ort till ort. Men det är ju bra att det oftast är bättre väder än vad som visas på TV.


Som vanligt vill jag visa lite härliga soliga sommarbilder från min stuga. Ser inte så grönt och fint ut som nere i södra Sverige men jag lovar att vi har det hur härligt som helst här uppe nu. Luften är klar och skön och blommorna står så färggranna i alla diken och på ängar. Jag plockar blommor i stort sett varje dag när jag är ute och går med Tiffany.


De vita pelargonerna som stått inne har fått flytta ut under en björk.


Jag hittade en gammal "trappstol" i uthuset som är väldigt avskavd i färgen men jag tyckte ändå det blev charmigt på nåt sätt att ställa blommor på. Pelargoner är ju min absoluta favorit.


Några krukor med Verbena ställde jag utanför dasset. Ser fint ut.

Lilla ön har ju ingen växtlighet alls utom björkar, tallar, blåbärs- och lingonris så det känns verkligen som jag vill pigga upp med lite färgglada blommor.


Jag hittar så mycket gamla charmiga saker ute i de olika rummen i uthuset. Här är en gammal klassiker. Och väldigt skön att sitta och lata sig i. Med vattnet kluckande mot land är det mycket njutbart. Ni kan inte ana hur underbart det är att bara vara där. Jag gör inte så mycket, bara njuter av stillheten och tystnaden, och ensamheten. Jag blir mer och mer beroende av att få vara helt ensam... särskilt på min lilla ö.


Ser ni! Kära Gud så lycklig jag känner mig när jag sakta strosar runt på ön sådana här sköna kvällar. Vill inte gå in och sova för nätterna är så fantaaaaastiskt underbara. Alltså jag letar och letar efter mer ord att beskriva skönheten och känslan. Det närmsta jag kan komma är att det känns som Paradiset.


Vi har fortfarande ljust dygnet runt. Det är det bästa med sommaren här uppe. Jag drar inte ens för gardiner eller persienner när jag ska sova för jag känner mig så lycklig när jag emellanåt på nätterna vaknar till och ser ljuset... så somnar jag om med ett leende på läpparna och känner mig varm i både kropp och själ.


Fattar ni att det är så här härligt hela nätterna här uppe?

Snart ska jag och André ut och cykla på vår semester. Vi ska cykla till Mo i Rana, blir så gott som exakt 60 mil. Ska vara väldigt vackert cykla där så det ser jag verkligen fram emot. Och att få tälta ute i dessa fantastiska nätter! Oooo... vad jag längtar. Lilla Tiffany ska följa med. Har köpt en lite större cykelkorg och en hund-sovsäck. Ska även knåpa ihop ett regnskydd åt henne ifall det skulle råka regna någon dag.
Vi räknar med att cykelturen ska ta en vecka.


Hampus har börjat följa med ut till stugan lite oftare. Han tycker också om lugnet där ute. Men det är klart han sitter mest inne med sin dator. Men det är ändå kul att han vill vara därute.
Grannarnas ungar tycker väldigt mycket om Hampus så de blir jätteglada när han kommer ditut.
Och Hampus tycker det är kul att få köra fyrhjulingen med ungarna.

Kommentarer
Postat av: Fanny

Vilka härliga bilder! Längtar efter svensk sommar när jag ser de där bilderna. Inte en ökensommar, när man knappt orkar göra någonting på dagarna. Hoppas du kryar på dig och orkar göra någonting med mormor och tryggve! Tar de med sig bäddsoffan?

2010-07-15 @ 11:24:41
URL: http://fannyboren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0