Samiska

Bures!

Jag har genom jobbet fått gå en kurs i Nordsamiska. Det var jättekul men svårt. Så nu kan jag i alla fall säga vad jag heter och bor på Samiska. Lite hälsningsfraser funkar och att räkna går också bra.

Men om jag nu säger något på Samiska till patienterna t ex så svarar de ju med långa meningar och då fattar jag ingenting.

Kul är det i alla fall att ha lärt mig lite grann. En tjock bok har jag nu efter kursen som jag själv kan läsa och lära fortsättningen av grundkursen, och ett par CD-skivor så jag kan höra hur det ska låta också. Uttalet är verkligen svårt!

Visar lite bilder som är tagna av min Samiska arbetskamrat.


Jag ser nu på koltarna och skor med helt andra ögon. Nu när jag vet vilket ENORMT arbete som ligger bakom! Allt är handsytt. Arjeplogs- och Karesuando-koltarna känner jag igen men inget annat än.

Själv håller jag på att sy en mössa och ett par handskar med hjälp av min Samiska väninna. Ska visa det sedan när det är klart. Det tar sin lilla tid kan jag säga för mig som inte har sytt sådant förut.


Skinn som hänger på tork efter de har flåtts av renarna.

Renarna springer i full fart motsols vid renskiljning. Inte alltid så lätt att fånga dem i hornen med bara händerna.


Laika har blivit min favoritras bland hundar. Har aldrig sett vackrare hundar! Många Samer har just den rasen som jakthund.


Isor heter den här valpen. Han är numera fullvuxen och har nyss blivit pappa.

Här är mamma Mazda. Har ingen bild på deras lilla valp. Det blev bara två valpar och den ena dog efter ett par veckor.


Kalvmärkning.


Vacker bild häruppifrån fjällvärlden!

Hur kan man inte vilja bo här???

Kommer lite julbilder nästa gång. Måste ju berätta hur vi hade det ute i stugan under julen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0