Dasset

En liten titt genom mina superbra glasögon som funkar utmärkt både i sol, snö och regn. Den här morgonen när jag cyklade ut till Lillön var det lite duggregn.



Jag vet inte riktigt varför men jag har en märklig förkärlek till utedass. Alltså inte om de är smutsiga och fullt med spindlar och andra småkryp förstås. Utan dass som är rena och sådär ombonade och gulliga.
Dessutom tycker jag om att sitta på dass och filosofera medan jag gör det jag ska. Jag t o m föredrar utedass framför vanliga toaletter. Det var inte ens besvärligt under den mörkaste och minst sagt svinkallaste perioden i vintras. Med frigolitsits att sitta på så är det inga problem med kylan.
Jag vet att jag inte är som andra... eller som vissa säger till mig här uppe... "du är inte riktigt iordning".


Vilken härlig morgon jag vaknade upp till! Dags att gå på dass...

En spegel måste jag ha på dass. Jag är en riktig spegelapa. Har förresten fått spegeln av min bror Klas för många år sedan. Jag tror inte han ens kommer ihåg att han gett mig den.

Lite ljus måste jag ha för mysfaktorns skull. Den gula glada solen på väggen har jag köpt på Kreta.

Den söta bilden med änglar köpte jag på Panduro i somras när jag och f d svärmor var och frossade bland alla fantastiska saker de har där. Den här bilden fanns bland arken som är till Scrapbooking. Så råkade jag ha en passande ram och satte upp den på en hedervärd plats på dasset.

På andra sidan har jag hängt upp den klassiska konstgjorda blomman som hör till dasshistoriens begynnelse. Krukan fick jag i morsdags present 1989. Fast med en äkta blomma i förstås. Snäckskalen har någon av mina barn gett mig för länge sedan. Vem vill inte ha snäckskal att pryda sitt utedass med?

Sitter oftast med öppen dörr och tittar ut över sjön och kanske ser och hör mina älskade fåglar som har blivit mitt stora sällskap ute på Lillön.

Så här ser dörrn ut inifrån. Gardinen har jag sytt av tygservetter som är köpta i Vietnam.

Ja, så nu har ni fått en liten historia om mitt utedass som jag tycker mycket om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0