Vaukaleden

Igår kväll gjorde jag en ny upptäckt här i Arjeplog. Har tidigare sett på min lilla karta över Arjeplog att det ska finnas en liten vandringsled bortanför Vauka. Så nu tänkte jag att snön måste vara bortsmält så jag ska kunna gå den. Men jag satte på mig mina gummistövlar ifall det skulle vara blött och halvsmält snö på leden. Kommer ju alltför väl ihåg hur det var på leden upp till Kebenekaise! Vill jag helst undvika om det går.
Jag blev glatt överraskad måste jag säga. Leden var ordentligt gjord så att till och med rullstolar går att dra där. Mycket mycket välordnat. Och härligt vackert och njutbart var det att gå de 2-3 km med härlig natur. Som vanligt njöt jag av att gå där ensam. Idag ska jag ta det som en joggingrunda, blir ju 4-5 km fram och tillbaka. Det går visserligen att fortsätta över Slagnäsvägen och gå eller springa ända högst upp på Öberget men det får bli senare när jag fått upp flåset lite bättre för då går det verkligen uppför en lång bit.


I början på leden innan jag kommit fram till handikappdelen.
När jag fortsatte min promenad så såg jag spår i jorden. Det ena spåret var älg... men det andra... vad var det? Tror inte det är björn, men kan det vara Järv? Lite otäckt var det i alla fall. Vill varken träffa på björn eller järv! Det är det enda som är lite jobbigt att vara ute i naturen ensam här uppe, att råka på just björn eller järv. Då ska det vara på behörigt avstånd i så fall.

Tydligt älgspår.


Kan nån svara på vad detta är?

Hur som helst så orkar jag inte vara rädd för varken vilda djur eller galna människor. Älskar ju vara ute ensam. Fortsatte, men kolla mig omkring så fort jag hörde nåt ljud. Men det är väldigt liten risk att varken vilddjur eller galningar korsar min väg som tur är.


Skoterleden ser ut så här utan snö. Inte så lockande.


Just nu är det totalt fiskeförbud i strömmarna här i Arjeplog för att fisken leker. Men jag ska tillbringa många timmar här i Vaukaströmmarna efter premiären som är i början på juni.

Flera fina rastplatser finns utmed leden. Här står ett utedass till förfogande.

Härliga ställen utmed hela vägen!

Här blir det flugfiske i sommar för min del.



Lite här och där gick det små utstickare ut i vattnet där man kunde sitta och betrakta stillheten och skönheten.


Jag är så oerhört stolt över att ha förmånen att få bo i Arjeplog. Det absolut vackraste stället jag har bott på. Att vara sjuksköterska har sina fördelar just att jag i stort sett kan få jobb i hela världen.
Med mycket vilja och mod är jag hur flyttbar som helst. Har lite olika planer framöver som jag avslöjar när det är på gång. Beror lite på omständigheterna runt omkring.

Det är spännande att leva!!! Och jag tackar för livet varje dag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0