Jokkmokksmarknaden var jag på!




Ja!!! Det blev av. Jag är så glad att jag kom iväg på Jokkmokksmarknaden. Den var mycket större och bättre än jag hade föreställt mig. Det nästbästa jag gjort sedan jag flyttade upp hit. Det allra roligaste var förstås renskiljningen.
Åkte till min tyska vän i Tårrajaur på onsdagen och stannade ända till söndagen. Och så var han och jag på marknaden på torsdagen. Svinkallt och snöigt. Sämsta tänkbara väder, men det var så mycket att se så mina frusna fötter fick stå ut med det. Jag köpte mig ett killingskinn som jag ska sy en mössa av med hjälp av min Samiska väninna. Köpte lite annat smått och gott också.

                                   


Samerna gör mycket kläder i killingskinn.

Efter ett tag kom naturligtvis Pekka med sin Renrajd, alla renarna utom en var helt vita. Vackert som en saga när hela raden kom. Och alla människor hopades kring dem och tog kort... så också jag.



Den här flickan har både mössa och jacka i killingskinn.
Att Samerna gör kläder och skor i ren och killingskinn är naturligtvis för det är det varmaste man kan ha. Och de jobbar ute med renarna hela vintrarna och det skulle inte funka om de inte kan hålla sig varma. (fast de använder kanske inte det allra vitaste och finaste i jobbet, de har ju finkläder också) Den dagen jag var med på skiljningen var det bara 10 minusgrader och det var svårt hålla värmen de sista timmarna ute. Tänk då om det är 30 - 35 minus, kanske till och med 40 minus!

På fredagen kom min Samiska väninna och hennes man förbi och hämtade upp mig. Sedan gick vi på marknaden hela dagen, och nu hade jag klätt på mig lite mer kläder för det var ännu kallare den dagen! Vi träffade på en hel del Samer och andra som hade varit med på renskiljningen några veckor tidigare, och det var jätteroligt att prata med dem. Det är så kul att få lära känna en helt annan kultur och en helt annan värld. Jag ska göra allt jag kan för att få följa med på allt deras arbete så fort jag är ledig. (Dessutom finns det ju en del ungkarlar bland samerna) För om man gifter sig med en Same så blir man automatiskt Same själv. Tänk så fiffigt. Jag vill verkligen bli Same och jobba med renar och Samehantverk. Men det är mer en tanke än något mer. Det är inte bara att säga "hej, kan vi gifta oss för jag vill så gärna bli Same".


Mycket kallt alla tre dagarna. Men så är det på vintern här uppe.


Vacker knivslöjd.

Såna här vill jag också ha förstås.


Den här mannen var nog den som var bäst utrustad för kylan på marknaden.


Hundspann kunde man få åka. Ser roligt ut. Jag skulle själv vilja ha en draghund.

När vi gick in i Sameskolan och jag fick se alla utställningar och försäljning av hantverk och tyger, material till dräkter och allt annat de gör.... då blev jag helt betagen och ville ha precis allt jag såg! Det är så vackert med Samekläder och saker. Jag vill så gärna lära mig göra allt sådant själv. Kommer ta tid... och är svindyrt. Men har jag bestämt mig för något så brukar jag genomföra det. Det mesta hänger på viljan när man ska få något gjort. Gäller de flesta vill jag påstå. Så jag har redan börjat inhandla mig diverse material till kläder och väskor. Så nästa gång Ingegerd och jag jobbar tillsammans så ska jag sätta igång min nya karriär. Är riktigt taggad.
Igår satt jag hemma och gjorde halsband och örhängen i glaspärlor och tenntråd. Blev riktigt fint. Mycket snyggare än jag trodde. Känner mig såååå nöjd.

Nej, nu ska jag hem och sova...

God natt...... Zzzzzzzzzzz!!!!!

Kommentarer
Postat av: Kristina

Hejsan!



Kul att det var bra på marknaden. Jag gillar inte sånt som är gjort av äkta skinn. Hoppas inte den där killingen fick plågas bara. Jag skrev om dem stackars gässen. Hur dem får lida, i mitt senaste inlägg på A-B. Jag orkade bara titta lite på Kalla Fakta, sen blev jag rosenrasande.



Må så gott o många kramizar!





2009-02-10 @ 22:25:44
Postat av: Svar till min moster

Kan man diskutera i det oändliga. De flesta människor äter ju gris och nötkött och även lamm. Hur har de haft det under livet? Jättelånga och trånga frakter till slakten... är inte det djurplågeri? Hur har hönsen det? Och kycklingarna? Trångt och eländigt både de i burar och lösgående. Jämfört med de djur jag räknat upp tror jag inte killingar har det värre. De flesta människor går ju också i skor och stövlar gjorda av djurhudar, och väskor. Men jag försvarar verkligen inte hur gässen blir behandlade! Inga djur ska behöva lida. Renarna har det hur bra som helst under sitt liv. Och själva avlivningsögonblicket går snabbt. Jag har ju varit med och sett. Men visst ska vi reagera och ta avstånd ifrån djurplågeri. Därför äter jag bara viltkött nuförtiden (ytterst sällan)äter 98 procent vegetarisk mat, de andra 2 procenten är fisk och viltkött. Och så köpte jag ju det där killingskinnet och vet inte hur de djuren har det. Men jag tar reda på det så kan jag tala om.

2009-02-21 @ 08:29:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0