Skidtur

Ja nu har vi full vinter här uppe. Första snön kom i början på oktober och den smälte aldrig undan som de flesta trodde här i Arjeplog. Nej då, det var milt och kallt om vartannat hela oktober och november. Kände smått deprimerad av att snön och vintern kom så hastigt och abrupt.
Men nu när vintern har kommit igång på riktigt så är det verkligen härligt.

Nya pjäxor och turskidor har jag och André skaffat oss. Vi planerar att åka skidor mellan Nikkaluokta och Abisko framåt vårvintern. Och vi har verkligen letat efter bästa möjliga utrustning till någorlunda vettigt pris.
Jag har provat flera olika pjäxor och lyckades inte hitta någon som kändes bra på foten. Efter mycket läsande på internet av människor som åkt långturer både här i svenska fjällen och i norska fjällvärlden och kollat vad de haft för utrustning och vad de rekommenderar så köpte jag en super-rejäl, skön och varm pjäxa. Väldigt dyr men jag kan verkligen inte åka skidor 11 mil med en pjäxa som sitter illa och jag dessutom riskerar att frysa om fötterna i.


Så det fick bli de här snygga pjäxorna helt enkelt. Många har varmt rekommenderat dessa. Och de är mycket sköna att åka i.
Ett par fischer turskidor som är vallningsfria i spannet och stålkanter fram och bak, men inte på mitten är också superbra. Bra svikt blir det i skidan när det inte är stålkanter hela vägen.
Det är en ren fröjd att åka skidor nu så jag gör det så fort jag bara hinner. Oftast tillsammans med André. Jättekul att äntligen ha sällskap när jag är ute på skidor, cykelturer eller vandringar. Det är jag inte bortskämd med. Dessutom har André mycket erfarenhet och är uppväxt här uppe.


En skymt av mig i spåret.


Fast här har jag inte nya pjäxorna och turskidorna. Den här turen i elljusspåret hade vi löparskidorna istället.


André syntes väldigt bra i mörkret med sina reflexränder som i dagsljus bara ser ut som smala vita ränder. Men i mörkret lyser jättestarkt.

Men nu när jag köpt turskidorna så är det bara det jag vill åka. Vi har ju hur många skoterspår som helst att åka i som är olika långa. Och det är bara att sätta på skidorna utanför dörren och ge sig iväg någon eller några timmar. Underbart härligt.


Vi har redan haft några dagar då det varit 20 minusgrader. Både jag och André köpte Haglöfs huva med ansiktsmask. Bland det bästa jag köpt. Går utmärkt att både cykla och åka skidor i 20 minus och luften blir lagom varm att andas in. Annars gör det jätteont i halsen och lungorna.
Kan jag varmt rekommendera för den som vill vara utomhus i ur och skur som jag gärna vill vara.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Smart grj, den vill ja låna när vi kommer upp! Bilen gick igenom besiktningen nu, bra va?

2009-12-15 @ 13:05:42
Postat av: Den ömma ......

Du förverkligar mina drömmar som jag hade en gång. Jag har oxå varit rätt duktig på skidor men kanske på ett annat sätt som du vet. Jättekul tycker jag du verkar ha det nu. Kram

2009-12-16 @ 17:39:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0