Pimpling, mitt nya rum, blodpalt

Lördagen efter påsk var det ännu en pimpeltävling. Här nere vid Hamnen bara några meter ut på Hornavan. Jag bor ju numera alldeles intill Hamnen så det tog bara några minuter att gå ner.
Det var soligt och såg ju skönt ut... men fy sjutton så kallt det var! Konstigt att när det under vintern har varit både 10 - 15 - 20... och till och med 30 minusgrader så har jag inte frusit. Men nu när det är mellan -5 och upp till +5 så fryser jag mer. Denna pimpeltävling var inte ett dugg njutbar, men envis som jag är så var jag så klart kvar till slutet. Ingen fisk och inte ens vinst på lottnumret. Men frisk luft och sol några timmar fick jag.

   
Saknade att ha med mig Sebastian... han hade garanterat fått fisk. Nu får jag skärpa till mig! Jag som bor här måste ju bli bättre på att få upp fisk. Det är så himla gott med fisk och här är ju paradiset för fiskare... och så har jag hittills bara fått ett enda Lake!?

Här kommer lite bilder på mitt rum som jag hyr! Jag har fått så himla mysigt där så det blir väl antagligen svårt att lämna det också i augusti när jag ska flytta in i mitt permanenta hem som ligger bara ett stenkast härifrån. Det är en underbar utsikt utöver fjällen och Hornavan härifrån... och även från mitt blivande hem.

   

Igår kväll tittade jag ut över fjälltopparna och konstaterade att solen syntes fast kl var 11 på kvällen! Och redan vid 2-tiden på natten börjar det ljusna. Så nu har vi snart ljust dygnet runt. Jag är helt fascinerad över ljuset här. Det är hemskt mörkt på vintern, men när ljuset väl börjat komma så går det så fort så fort. Det finns så mycket här uppe som är värt att bo här. Men visst har jag en hemsk hemlängtan ibland... så det gör ont i hjärta och själ... lappsjuka som det heter. Det kommer och går, fast för det mesta är det bra och härligt här.

Lite olika maträtter har jag förstås vågat mig på här uppe. Nu blir kanske en del chockade... men jag har faktiskt ätit Blodpalt och märgben!!! Av ren. Från att ha varit vegetarian i många år har jag sedan cykelturen förra sommaren börjat äta renkött... låter kanske konstigt och jag orkar inte förklara hur och varför här.
Jag kan säga att blodpalten var hur god som helst, men märgen var definitivt inte ett dugg god! Och vet ni att man håller märgbenen som typ en trumpet vid munnen och sen blåser man allt vad man orkar tills märgen åker ut som en "snorloska" på tallriken!!! Hur groteskt som helst! Fy så äckligt. Men nu har jag provat det i alla fall.

  Blodpalten kokar.    Märgbenen ligger redo.
Detta blev jag bjuden på av min nuvarande hyresvärd och hans son. Angenäm middag och trevligt sällskap. Vet att palten inte ser god ut men det var överraskande gott! Märgbenen fick de äta upp själva efter jag provat ett par stycken.

När jag tänker tillbaks på min tid här uppe har jag varit med om så mycket härligt och spännande. Det är en helt ny värld för mig... som att flytta utomlands på nåt sätt. Spännande är det fortfarande fast hemlängtan är svår emellanåt...
Snart kommer sommaren och det ser jag fram emot!!! Cykling... vandring... fiske... tälta... naturupplevelser!!!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0