Stjärnor i himlen

 

Den första stjärnarn jag vill ge är till Jonas som satt bredvid mig på planet upp till Kiruna. Inte bara det att han var oerhört trevlig och intressant att höra på... han fick mig så välidgt lugn när planet startade och landade. Jag tycker det är hemskt obehagligt att flyga. Och Jonas gav mig bra tips inför min cykelfärd. Tack! Du får välja en stjärna.

Sedan får kvinnan på vandrarhemmet i Kiruna en stjärna för att hon ansträngde sig och såg till att jag fick ett rum där första natten fast det egentligen var fullt. Men hon lyckades få fram en säng åt mig. Tack så mycket att jag slapp tälta ute i regnet! Välj en stjärna.

Olle som körde båten över sjön när jag var på väg till Kebenekajse tog hand om min cykel medan jag vandrade vidare med packning på ryggen. Tack att du talade om för mig att det var stört omöjligt att ta med cykeln på den fruktansvärda leden. Även en stjärna till dig...varsågod.

Nästa underbara människor är Tage och Marta Andersson i Piilijärvi. Jag stannade på deras camping två nätter pga regn och åska. Och de erbjöd mig så billig jättefin stuga så jag slapp tälta. Och de lagade den underbaraste renskav man kan tänka sig, och hembakt fantastiskt gott bröd. Deras Kåta är nog oslagbar. Enormt härligt att sitta därinne. Tack snälla för er generösa gästfrihet! Välj varsin stjärna.

Männen jag träffade i Gällivare som så nyfiket tog kontakt med mig när vi alla var tvugna att ställa oss under taket till Konsum pga regnet... Ni var fantastiskt trevliga och skojfriska. Och tipsade mig om  vilket väderstreck jag skulle ta för att få se så många fina ställen utefter vägen. Ni fick mig på gott humör. Tack... jag glömmer er aldrig. Varsin stjärna till er också... varsågoda.

Så har vi den Tyska stora Wolfgang och hans lilla dotter i stationshuset en bit efter Jokkmokk. Ni var verkligen härliga och bjöd på er själva. Kändes som jag hörde ihop med dem på något sätt. Vi pratade och skojade länge. Jag var så hemskt varm och trött. Men efter det trevliga sällskapet och massor att dricka så kändes sinnet och benen lätta att cykla iväg med. Välj varsin fin stjärna för det är ni verkligen värda.

Den danska kvinnan några mil senare som tipsade mig om en vacker sjö där jag kunde tälta får också en stjärna i himlen. Det var den skönaste av alla sjöar både att tälta vid och bada i. Varså god välj en stjärna.

I Arvidsjaur var det så hett och jag hade cyklat bland en massa broms och slagits med dem. Satte mig på en nyöppnad restaurang och tog en iskall öl. Urgott. När jag skulle börja leta något boende så erbjöd ägarinnan till restaurangen mig ett stort billigt rum på övervåningen till restaurangen. Så härligt. Tack. En stjärna till dig att välja.

Dagen efter var det kallt och jag cyklade till Glommersträsk. Där träffade jag på Mats i Klockljungs hage där han och hans fru har vackert konsthantverk, utställningar, och café. In kom även Zinat och Helene, två vackra kvinnor. Även Åke kom senare, han som intresserar sig för att bevara gamla filmer. Vi fikade tillsammans länge och väl. Alla var så trevliga och bjöd på sig själva på ett enastående sätt. Blev så varm och lätt om hjärtat. Tack alla ni för ni gjorde mig så glad. Välj varsin vacker stjärna på himlen.

Några frusna mil därefter kom jag till Norsjövallen. Satt inne i värmestugan länge innan jag skulle krypa in i tältet på campingen. Mannen som ägde campingen pratade länge och väl med mig och det var mycket givande. Innan han åkte hem så gav han mig en nyckel till en liten stuga som jag fick sova i under natten för det var så jättekallt. Mycket generöst och omtänksamt. Stort tack. Välj nu en vacker stjärna på himlen.

Ännu ett underbart par träffade jag i Viksjö på vägen från Sollefteå mot Timrå. Där hos dem fick jag lufta tältet på deras tomt. Och blev inbjuden i huset och dricka gott kaffe och hembakt bröd och kanelbullar. Fantastiskt gott. Det jag inte åt upp fick jag med som färdkost. De tipsade mig om ett utmärkt ställe att slå upp tältet på. Stavreviken nere vid Indalsälven. Tack snälla ni. Det var mycket trevligt hos er. Varsin stjärna till er... varsågoda.

Stugvärden på Hassela camping ska naturligtvis också ha en stjärna i himlen. Alla... verkligen alla som är på campingen i Hassela är så oerhört trevliga och jag kände mig så väldigt mycket välkommen. Kommer med all säkerhet dit igen någon gång. Det är så varm stämning där. Tack för ert bemötande. Välj stjärna...

TACK ALLA UNDERBARA MÄNNISKOR!

                                                                                                                   







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0