Tillbaks i Älvsbyn


En vacker del av Piteälven

Hej alla mina vänner!
Nu har jag så mycket att berätta så det blir svårt att samla mig. Får dela upp min berättelse på flera inlägg annars blir det för mycket text och bilder på en och samma gång.

Blev hämtad på Lule flygplats förra onsdagen (3 sept) och åkte till Korsträsk utanför Älvsbyn. Trött efter nattarbete. Sov en liten stund och väcktes med middagen klar. Är jag inte bortskämd med men det kan lätt bli en vana... tro mig. Satt uppe och småpratade resten av kvällen om livet... Trevligt. Orkade inte så mycket mer.

Dagen efter, alltså torsdagen så lånade jag en cykel som var helt okej att cykla en tur på. Bra växlar och kraftiga däck. (Inga fler detaljer). Såååå skönt att få cykla ensam ute i den Gudabedånade naturen som jag älskar så enormt! Svårt att beskriva hur härligt det känns inombords med alla intryck när jag får vara ensam på cykeltur och alla sinnen bara öppnar sig och lyckan infinner sig i hjärta och själ.
Cyklade inte särskilt långt men stannade på många ställen och njöt av allt vad bygden hade att erbjuda. Klev av cykeln och gick ner till en av de många vattendrag och åar utefter vägen. Följde vattnet uppströms och gick in bland snår och tuvor. (Fick lite "flashback" av när jag tog mig fram på leden upp till Kebenekaise). Stack ner händerna i det klara kalla vattnet och satt helt still och bara kände mig nöjd över ögonblickets stund. Drack det goda vattnet ur händerna. Frid i alla sinnen. Se bilderna och känn....







Cyklade vidare... och vad händer? Arjeplog ringer på mobilen! Fick frågan om jag kunde komma på anställningsintervju. Kan ni förstå att de ringer just precis när jag är i "krokarna"? Javisst sa jag, klart jag måste passa på att ordna det på något sätt... bara 17-18 mil istället för 100 mil att transportera mig.

Cyklade helt euforiskt vidare. Uppfylld av naturen, cyklingen och samtalet. Stannade upp på fler ställen och samlade mina intryck och tog det väldigt lugnt. Hade inte bråttom. Tog några udda bilder som är lite roliga tycker jag.







Var in till Älvsbyn en sväng efter dusch och mat. Älvsbyns stadskärna är väl som de flesta orter jag åkt igenom uppe i Norr... en huvudgata där alla affärer är samlade kring, Coop, Systembolag, ett litet torg, och någon gullig turistshop. Utan att ha sett hela Älvsbyn kan jag väl ändå säga att det är mer naturen jag är intresserad av än själva samhället. Förlåt men jag är ärlig. Det var skönt väder ute så vi tog en glass på torget innan vi åkte tillbaks till Korsträsk.

Planerade Arjeplogbesöket och drack gott vin på kvällen. Kände mig nöjd att vara tillbaks i Norrbotten.
Somnade nöjd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0