Hunden Tiffany

Kan en dvärgpudel bli lapp? Jag har en liten underbar och väldigt social Dvärgpudeltik som heter Tiffany. Vad ska jag göra med henne?
Hon älskar mig över allt annat, och vill vara med mig dygnet runt helst. Fast det vill väl alla hundar med sin ägare.... om det inte förekommer något elakt med i bilden förstås.
Eftersom jag nu de senaste åren varit iväg hemifrån en del så har jag lämnat lilla Tiffany lite varstans... hos mamma, hos pappa, hos "min x-tra" dotter Linnéa, hos dottern Evelina, och dottern Fanny innan hon flyttade till Spanien, och ibland hemma hos mina söner. Och ni må tro att Tiffany längtat ihjäl sig efter mig när jag varit borta. Så nu för tiden vaktar hon på mig så gott som hela tiden. Hon tycker det är jättejobbigt bara jag går ner i tvättstugan eller cyklar iväg ett par timmar, eller måste handla mat.
Jag vet att många människor tycker att Dvärgpudlar är "fjantiga" och inga "riktiga" hundar. Men då har de inte träffat min Tiffany. Hon är en tuff och stor hund i litet format!
Tiffany är van att leka och umgås med både Pittbullterrier och katter... så ni kan ju tänka er hennes sociala kompetens!?
När vi bodde på landet, utanför Lillkyrka i Enköping så hade vi hästar. Tiffany var med varje dag i stallet, och hästarna var lika mycket kompisar som katterna hemma i huset. Hon älskar allt och alla. När vi var ute och red på stubbåkrarna på höstarna så var Tiffany med och sprang med oss... snabb som en vessla.
Tiffany har även gått en agilitykurs. Och vem lärde sig fortast... och vem var mest orädd? Ja, ni får gissa en gång!

Jag har en liten skogsdunge precis utanför mig på Bergsgatan där jag och Tiffany alltid tar en morgonrunda. Och det är så roligt när vi träffar på en massa "kompisar" till Tiffany. Bland annat finns en svart-vit katt som brukar vara där då och då. Senast i morse var katten där. Och den katten verkar vara van vid hundar för ni må tro att Tiffany och den katten jagar varandra och leker hela rundan igenom! Jag skrattar och njuter av att se dessa varelser! Känns så härligt och värmer så gott att se hur roligt de har när de smyger på varandra... och sedan fullständigt hoppar och attackerar varandra. Katten burrar upp svansen och skjuter rygg... och sedan rusar den på Tiffany. Och Tiffany blir jätteglad och springer efter katten. Och efter en stund stannar katten och båda rullar runt och smånaffsar på varandra. Sedan byter de roller. Är det inte underbart?
En annan kompis som Tiffany tycker mycket om är en pytteliten Toypudel som heter Elsa. De har alltid alltid roligt och springer i cirklar efter varandra och visar sina vita tandrader som om de skrattade åt varandra.
Ännu en kompis är en Pittbullterrier, en hane som Tiffany förälskat sig i. En stor musklig brun ung hane. Låter väl som ett gott parti? Men han går inte att släppa lös vilket är lite synd. Tiffany skulle nog tycka det var kul att springa ett "race" med honom. Tycker nog att min lilla Tiffany är en godhjärtad hund som kan umgås med olika sorter... både hundar och andra djur.
Tiffany har fött fram 3 kullar valpar också. Och när valparna blivit så stora att de börjat bli busiga och lekfulla... vad tror ni hände? Jo Tiffany lekte och rullade runt med sina valpar!... men ändå... när hon gjort det ett tag så tog hon valparna och bar iväg dem till lådan så de fick ligga och dia henne tills de somnade. Är inte det en god mor så säg?



Inga actionbilder precis på Tiffany... men det funkar inte med min mobilkamera.
Men nästa gång Tiffany leker med katten i skogsdungen ska jag försöka filma dem med mobilen.

Ska snart iväg och hälsa på mina f d katter som jag adopterat bort till en tjej som bor i huset brevid mig. Också underbara katter som är enormt sociala och "myspysiga", men som jag inte kan ta med mig till Arjeplog eftersom jag bara har ett vandrarhem att bo i den första tiden. Visar bilder på dem också. Syns inte på bilderna hur härliga de är. Men naturligtvis har de också en enorm personlighet! Och jag saknar dem redan. Fast lite skönt att de fått ett hem där de förhoppningsvis får bo kvar resten av sitt liv.




Ha det nu så bra allihop! Och tänk gott om varandra. Ingen är perfekt och ingen är felfri... ingen av oss. Men vi är unika och vi alla har många bra egenskaper och ger av oss själva. Vi är alla värda kärlek, omtanke och att få vara oss själva utan fördomar. För jag är jag, och du är du!





Kommentarer
Postat av: Malin

Hej vännen!!! Tack för din kommentar på min blogg, ja du e ju för söt!

Härliga kort på djuren, o jag VET, dem blir såå personliga, o djur har aldrig ngt krav på matte/husse.. Förstår hur du funderar på Vovven din, men kanske finns det hunddagis där du kan ha henne medan du jobbar?? =)



Kram, tänker mkt på dejj men de vet du ju!!



/Malin

2008-10-15 @ 14:56:31
Postat av: gabi

Vilken ljuvlig Tiffany hyllning!



Puss & kram

2008-10-15 @ 16:31:59
URL: http://hunters.blogg.se/
Postat av: Fanny

Tiffy ar ju den basta, roligaste, gosigaste och "ful"-finaste hunden i varlden. Tank bara hur mycket hon busar och leker (trots att hon snart ar 10 ar gammal), och sedan kryper ner unden tacket och vill sova mot ens mage pa natten. Underbar liten tjej!

2008-10-20 @ 14:09:04
URL: http://bollfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0