Lötsjön och Stockholms parker

Var iväg till barnens pappas grav igår innan jag åkte till jobbet. Skulle varit dit i helgen men hade inte tillräckligt med energi så jag var bara hemma istället. Men det kändes mycket bra att åka dit igår och tända ljus och sätta dit blommor. Graven ligger vackert mittemot Lötsjön i Sundbyberg. När vi fortfarande var gifta och barnen var små gick vi runt sjön lite då och då. Mina f d svärföräldrar bodde precis där. Så när vi var och hälsade på dem så tog vi en promenad runt Lötsjön. En alldeles precis lagom promenad. Barnen matade änder och gäss. Fast jag tycker gäss är läskiga när de kommer gungande emot mig så jag höll mig på avstånd.
Det är en så trevlig park med mycket folk i rörelse. Alla möjliga olika människor, ensama människor som går där och kanske sätter sig och tittar ut över sjön, en del par går där omslingrade, och många joggar runt sjön, och äldre människor går lugnt och njuter av sjön och parken, många går promenader med sina hundar. På somrarna är det picknick som gäller och det är något jag verkligen tycker om.
Vi (f d maken och jag) gick också ofta på kyrkogården där han nu ligger begravd. Det är en stor kyrkogård med många fina stigar. Och längst bort på kyrkogården finns det jättemysiga gamla kolonilotter med små ministugor på. Ser nästan ut som dockhus. Var där i somras och tittade, och de var lika söta fortfarande.


Några bildexempel på Lötsjön.

Det som jag tycker mycket om med Stockholms parker över huvud taget är att det alltid är folk i rörelse där. Inte som i småstäder där det mest är tomt på sådana områden. Men det är klart att Stockholms parker är ju väldigt stora och blir som en oas mitt i all stress och trafik som är i resten av stan. Stockholm är alltid levande... aldrig stilla eller dött. Som söndagar i en småstad! Fy så hemskt... helt öde. Nej Stockholm har en särskild plats i mitt hjärta och jag kommer sakna den stan så enormt mycket. Jag åker rätt ofta dit ensam för jag tycker om att ha mina egna ställen att strosa omkring på. Och njuter... Söndagar i Stockholm är det mycket folk ute på olika kulturella evenemang, då passar man på att göra något trevligt av söndagen och inte bara sitter hemma vid tv-n och käkar hämtpizza och dricker cocacola. För så är det i min tråkhåla till Enköping. Gå ut på restaurang i Enköping på en söndag... ja då sitter man nästan ensam på hela stället. Och det finns kanske max 3 restauranger öppna. Men i Stockholm är det helt annorlunda. Mycket trevligt. Finns många fördelar med storstäder tycker jag.


Humlegården, fantastisk lummig med många promenadstråk.


Vitabergsparken på Söder. En klar favorit.


Vår i Högalidsparken vid Hornstull, annan del av Söder där jag bodde ett tag som ung.


Högalidskyrkan. Min allra närmaste och speciella väninna ligger begravd där, och hennes mamma. Saknaden är stor. Kommer aldrig ha en så nära vän igen.

Nu kommer jag flytta till en ännu mindre ort än Enköping. Men i Arjeplog bor jag mitt i en fantastisk natur där jag har större möjligheter att utöva mina intressen än jag har här nere. Har i många år funderat över om och när jag ska våga flytta upp till norrland. Men visst känns det både spännande och skrämmande. Lämnar ju trygghet och hela min familj när jag ger mig iväg. Och Stockholm! Vad kommer möta mig däruppe förutom den storslagna naturen? Det är bara att försöka ta seden dit jag kommer och hoppas på det bästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0