Retur Kiruna 29 juni

Vaknade tidigt och solen sken och värmde härligt. En stor skillnad denna dag var att jag nu fått otrevligt sällskap. Miljoner mygg! Hjälp... jag blev attackerad från alla håll! Hela Norra norrland var nu invaderade av dessa plågoandar. Nu vet jag att ska man vara i Norrland på sommaren så är det en nödvändig sak att ha i packningen varje dag:



Blev lite suddig bild, men gick inte få bättre än så här. Resten av cykelturen fick jag smörja in hela kroppen med Djungelolja 3 gånger per dag. Då fick jag vara ifred från myggen. Så fort jag klev av cykeln hopade sig myggen och försökte komma åt min kropp. (vem vill inte det?) Men djungeloljan höll dem borta. Blev rätt äckligt kladdigt att smörja in precis hela kroppen 3 gånger om dagen. Som att smörja in sig med matolja. Men vad göra?

Lika underbart som det var att cykla 6,5 mil från Kiruna till Nikkaluokta, lika hemskt jobbigt var det att cykla tillbaks. Kändes som det bara var uppförsbackar. Sista 2 milen regnade det, men det gick bra ändå.
Denna helg var det festival i Kiruna, så hela centrum var fullt med karuseller, lotterier, öltält och scen med uppträdanden. Så när jag kom tillbaks på söndagseftermiddagen var det sönderslagna flaskor över hela stan. Aldrig sett något värre. Gick inte att gå på en enda trottoar utan att kryssa mellan glasskärvor. På ett ställe var det sönderslagna fönsterrutor utefter en hel byggnad. Ja där under den festliga festivalhelgen hade tydligen Kirunaborna fullkomligen gått bärsärkargång av stora mått. Osmakligt. Hur mår ni i Kiruna?

Efter regnskuren den sista biten till Kiruna så ville jag komma in i värmen och lugna ner mig. Fick till slut tag på ett rum på samma vandrarhem jag tidigare bott på. Skönt. Och äntligen kunde jag kontakta mina nära och kära igen!
Skönt att få prata av mig om mina upplevelser. Upp med packningen och sedan en varm skön dusch. Kände mig fräsch igen efter att ha fått bort all djungelolja. Gick och åt på Thai restaurang. Gott, gott. Slevade i mig varenda liten smula.
Efter den behagliga middagen gick jag till vandrarhemmet. Pratade en stund med min rumskompis om Kebenekaise, Kiruna och Finland. Den unga tjejen kom från Finland och skulle nu iväg med en grupp till Kebenekaise. Mycket trevlig. Alla häruppe som jag kom i kontakt med var fantastiskt trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående. Och väldigt nyfikna på min cykeltur.

Skönt få sova i en varm säng...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0