Resele 8 juli

Det var varmt och skönt ute när jag vaknade. Tänk att det kan vara ända ner till +2 grader på nätterna och sedan +15 till 20 grader på dagarna?! Gick till köket och fixade frukost och laddade mobilen. Det var två husvagnscampande pensionerade män därinne samtidigt. De var nyfikna på min cykling så vi pratade lite om det. Själva var de husvagnscampare sedan många år tillbaka och trivdes med det. De betalade 195 kr per dygn för husvagn... och jag betalade 150 kr för mitt tält! Hutlöst. Jag skällde lite på ägaren sedan. Det hade inte ens funnits varmt vatten i duscharna när jag hade duschat på kvällen! Campingägaren tycktes knappt berörd och mumlade liten ursäkt innan han gick vidare. Det var det enda stället på hela min cykeltur där jag blev så nonchalant bemött. Åk inte dit!  Ett holländskt par som driver campingen och frun fattar inte ett ord svenska. Bara: "Det kostar 150 kr". Sedan står hon och fånler.

Cyklade lite surmulet iväg mot Junsele 6,7 mil. fanns inte mycket vackert att se utmed vägen förutom när vägen gick intill Ångermanälven. Jag hade hoppats på att vägen skulle gå invid älven mycket mer, men inte då. Handlade i Junsele och det var hett som sjutton där. Solen lös från klarblå himmel. Väckte uppmärksamhet som vanligt. Pratade med en kvinna från Stockholm som var upp till sin barndoms by (eler stad?) Hon varnade mig för björn som hade synts ända invid husen där. Björnar är fina, men jag ville definitivt inte träffa på någon när jag var alldeles ensam ute. Cyklar ju flera mil emellanåt utan att träffa på en enda människa eller ett enda hus.

Cyklade vidare efter en välbehövlig rast. Blir mycket törstig i värmen så jag måste se till att fylla på vatten ordentligt så fort tillfälle bjuds.  Sedan cyklade och cyklade och cyklade jag. Kom liksom aldrig fram till de byar som fanns på min karta, bara en massa andra byar som inte fanns med på kartan. Efter 5,5 mil närmade sig kl 21 och jag började titta efter någonstans att slå upp tältet på. Ville inte till någon campingplats. Helt ensam ville jag vara denna natt och följande morgon. Hittade ingen bra plats nere vid älven, den var alltför långt bort från vägen. Efter över 12 mils cykling var jag nu trött.

I rätt ögonblick råkade jag se att det fanns en ödetomt med två halvt förfallna hus på. Gräsmattan var klippt ordentligt upp till husen, men annars var allt annat  orört. Jag slog upp tältet och konstaterade att jag inte syntes från vägen. Hörde att det kröp något djur i buskarna men såg ingenting. Jag pratade med djuret och sa att han/hon skulle få lite sällskap under natten.

Efter jag fått ordning på mina saker satte jag mig i lugn och ro och åt mat. Tittade mig omkring och tyckte det var riktigt mysigt där för mig själv.
Sov bra under natten utan att frysa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0