Kvar i Piilijärvi 1 juli


Tage fick nöja sig med att fotograferas med älghuvudet. Marta ville inte va me.

Vädret alltför osäkert. Bestämde mig för att stanna kvar i Piilijärvi en natt till. De är så underbara Tage och Marta och det är en skön plats att vara på. Jag passade på att handtvätta all min smutstvätt och hängde upp det ute på klädsträcket. Hotande moln drog förbi hela dagen, men tvätten hann torka i blåsten innan regnet kom. Tog en liten cykeltur i byn. När jag såg baksidan på skylten "Piilijärvi" så var det även egenhändigt skrivet på den skylten under: Välkommen tillbaks! Det var gulligt.
När jag kom tillbaks till campingen  visade tage mig deras Kåta. Satte mig därinne för mig själv och mediterade. De hade verkligen gjort Kåtan mysig och inbjudande. Renfällar att sitta på, en stor eldstad i mitten, Marta hade gjort fantastiska Samemålningar runt väggarna och upp mot taket, längst upp hade de lyckats göra en stjärnhimmel av små blinkande lampor. Stämningsfullt. Tittade i deras fotoalbum på renar, mycket vinter och snö, pimpelfiske och turer med renarna.
Eftersom jag inte planerat att stanna där mer än en natt så hade jag dåligt med mat med mig. Frågade om det fanns något att köpa. Då lagade Tage och Mart iordning renskav, sås, lingonsylt, potatismos och sallad åt mig uppe i deras hus. Martas hembakta bröd fick jag också. Gissa om det var gott! Jag är som ni vet vegetarian, men renskav och viltkött kan jag sträcka mig till. Och vilken middag! Det godaste jag nånsin ätit tror jag. Försökte äta upp allt, men det var omöjligt. Ångrade mig sedan att jag inte bad om att få med mig resten av maten dagen efter. Tage och Marta är så trevliga och omtänksamma att de är värda en stjärna i himlen. Godhjärtade människor. Är glad att jag fått träffa dem.

Gick och la mig tidigt. När jag låg i sängen kom ett rejält åskoväder rakt över oss. Kändes som det var krig! Vädret måste bli bättre om jag ska kunna fortsätta på min cykel... lite panik kände jag....

Kommentarer
Postat av: Fanny

Otroligt spannande lasning! Du inspirerar mig att gora nagonting liknande, och far mig VERKLIGEN att langta hem till Sverige. Vill ha mer, mer, mer inlagg! !Te qiero, mamita!

2008-07-22 @ 21:42:37
URL: http://bollfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0