Arvidsjaur 4 juli


Kvällsbild över sjön! Bilden ser inbjudande ut tycker jag. Eller hur?

Vaknade tidigt. Stressad över att se myggen utanför tältet. Åt därför frukosten liggandes i tältet. Red Bull och tunnbröd. Inte njutbart men nödvändigt. När jag sedan med min lilla badpackning gick till sjön så kom det inga mygg efter mig, inga broms heller. Det var så tidigt och fortfarande kallt i luften. Klädde av mig och badade naken. Mycket varmare och behagligare temperatur än i Luleälven, säkert 15-16 grader i alla fall. Tyst och stilla och fullkomligt avslappnat och helt underbart plaskade jag omkring i sjön. Kunde tvätta av mig i lugn och ro. Detta är så obeskrivligt njutbart. Livet är härligt!
Sedan kunde jag i lugn och ro göra mig iordning och packa ihop tält och allt annat. Gick naken så länge jag kunde och packade sakerna. Inga mygg och inga broms. Kom iväg på cykeln före 8... då påklädd. 
Mycket bra att jag kom iväg så tidigt på morgonen för senare blev det mycket hett ute. Nästan ingen trafik på vägarna. Bara jag, några renar och en älg. Fantastiska kompisar jag har som hälsar mig godmorgon. Denna sträcka var det mycket vägarbeten så jag fick gå
långa sträckor med cykeln. Det funka bra eftersom myggen och bromsen lät mig vara ifred så här tidigt på dagen. Ingen stress. När solen började bli het så kom bromsen tillbaks, men jag slog till dem med flugsmällan. Blev så hett ute att jag inte orkade ha hjälmen och solglasögonen på mig, blev svettigt under dem. Måste få luft på kroppen. Struntsamma att det är farligt utan hjälm. Men det kom en eller två bilar i timmen. Solen stekte hett och uppförsbackarna var inte nådiga.

Kom så småningom till Moskosel, ett campingställe. Vrålhungrig. Åt en urgod rökt sik med potatismos till. Stor fisk. Trodde inte jag skulle orka hela, men jag upp allt utom benen och huvudet. Mmmmm.....

Efter Moskosel var vägarbetena slut. Skönt. Fortsatte sedan färden mot Arvidsjaur. Eftersom det var vrålhett ute och inte ville ha samma hemska svettiga dag som gårdagens pina så bestämde jag mig för att underlätta så mycket som möjligt. Så gympadojorna byttes ut mot rosa flipflop, linnet byttes ut mot bikiniöverdel, cykelbyxorna fick vara kvar, hjälmen fick hänga på styret de 4 milen till Arvidsjaur. Helt galet, men värmen höll på att ta kål på mig. De som åkte förbi mig tyckte nog jag var en idiot. Orkade inte bry mig. Gick mycket lättare att cykla halvnaken. De långa uppförsbackarna och envetna bromsarna var lättare att tampas med när jag fick luft över hela kroppen och  inte behövde flåsa så hemskt.

I Arvidsjaur var det marknad över hela stan. Massor med folk ute. Jag bestämde mig för att stanna där över natten. Kl var 16.30 och jag var törstig på en öl. Så innan jag letade boende frågade jag efter någonstans att få en kall starköl. Blev hänvisad till ett nyöppnat ställe på en tvärgata. Mycket fräscht och trevligt ställe. Jag väckte uppmärksamhet som vanligt med min cykel. Ägaren blev glad att jag kom och hon frågade mig massor om min cykling. Efter en god öl kändes det genast bättre. Ägaren erbjöd mig ett billigt rum på övervåningen till restaurangen. Å vad skönt att slippa leta. Behövde bara gå uppför trappan så hade jag en hel övervåning för mig själv. Underbart. Duschade varmt länge och väl. Tvättade av mig ordentligt. Tvättade även mina smutskläder och hängde ut dem på tork. Pratade med mina nära och kära en lång stund. Har ju hela tiden så mycket att berätta. Upplevelserna här uppe är så starka och jag träffar på så många fantastiska människor hela tiden.

Gick ner i restaurangen nyduschad och med fräscha kläder. Kände mig fin. Åt grönsallad och tog en öl till. Underbart gott! Gick sedan upp på mitt stora fina rum och laa mig tidigt. Sov så himla gott på natten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0