Framme i Kiruna 26 juni

Sitter nu hemma i min tråkiga lägenhet. Det blev så att jag får blogga i efterhand istället. Hade inte tålamod att leta upp internetcaféer utmed vägen. Det var ju upplevelsen och cyklingen som var viktigast. Men jag hoppas ni vill följa min resa så här i efterhand. Skrev vanlig dagbok varje dag under turen så jag har underlag att blogga nu efteråt.

Ja, inte var det lätt att komma till Arlanda. Tänkte att det här kommer aldrig att gå. Problem hemma som näranog gjorde att jag avstod. Trots dåligt samvete som gnagde åkte jag iväg ändå. Mamma och min äldsta dotter hjälpte mig med mycket praktiska saker och det är jag väldigt tacksam för.
På planet satt jag bredvid en man som jag pratade med under flygturen. Han berättade mycket fantastiska och spännande turer han gjort såsom bergsklättring uppför världens största berg, cykelturer och skidäventyr. Det var otroligt spännande att höra. Nu skulle han till Kebenekaise med en god vän eller om det kanske var släkting. Han tipsade mig om en vacker led på Kebenekaise. Tack för det!..  jag gick den senare. Hoppas du läser min blogg.

Det kändes väldigt speciellt att komma fram till Lappland. Mäktigt med bergen. Kände lyckopirr i magen. Tog taxi till cykelverkstan. Taxikillen var jättetrevlig och gav mig rabatt på taxituren. Cykelkillen var snäll och tog hand om min cykel på en gång. Gjorde ett perfekt och noggrant jobb med hopmonteringen. Han var superstressad men var ändå så himla trevlig mot mig. Det är jag glad för.
Det var mycket kallare och blåsigare i Kiruna än jag trodde. Så tanken på att börja cykla till Kebenekaise var inte aktuellt längre. Det blev vandrarhem i Kiruna istället. Behövde komplettera min utrustning och gå igenom packningen. Senare på kvällen öste regnet ner så jag var glad att jag inte var ute och cyklade då.


Kommentarer
Postat av: Kristina

Hej Eva!



Vad fint du har skrivit o fina bilder. Ska spara dem. Du har varit jätteduktig som har cyklat så himla långt. Jag brukar promenera några km åt gången, några gånger i veckan. Men ngn gång händer det att jag är lite slö. Må så gott o många kramizar på dig! Hälsa alla så gott!

2008-07-21 @ 19:44:19
Postat av: Jonas

Hej Eva,

Här kommer ett par rader fran din "granne " pa flyget. Jag tyckte du hade planerat en spännade resa

och kollat din jättefina blogg.Tyvärr det är först nu som jag har läst din fint och kul skrivna dagbok, med starten i Kiruna och som tyvärr slutar i Jokkmokk den 4 Juli.och ser fram emot fortsättningen. Du är säkert hemma sedan ett par veckor, och hoppas att allt har gatt bra. Jag kan första att Du hade vissa problem med cykeln och fint att du fick hjälp av Olle. ( som jag pratade en hel del med under batturen tillbaka.)

Kul att Du gick upp i Tarfaladalen som är fantastisk vacker. Jag gick upp till Tarfalstugan ocksa den 28 Juni och det var kanske ditt tält jag sag en bit upp i dalen efter bron. Vi hade även en härlig " bestigning" av Kebnekaiske och jag hoppas att komma tilbaka nästa var och tura upp skidor.

3 härliga dagar i en underbar fjällvärld

Hälsningar fran ett soligt och varmt Tyskland

Jonas

2008-07-25 @ 13:03:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0